Konspekt dla klasy VII
Opracowała: mgr Anna Kwiatkowska
Lekcja 5 – 26 października
Nazwa bloku programowego: Język polski.
Temat: „Mały Książę”.
Cele główne:
- Zapoznanie uczniów z postacią Antoina de Saint-Exupéry;
- Poznanie nowej formy prozaicznej;
- Wprowadzenie powszechnie znanej symboliki ezopowej.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- Zna postać A. de Saint-Exupery;
- Relacjonuje treść utworu;
- Określa rodzaj literacki utworu;
- Wypowiada się na temat narracji w utworze i wpływu narracji na sposób przedstawienia świata w Małym Księciu;
- Wskazuje wydarzenia i sytuacje o charakterze baśniowym i realistycznym;
- Wskazuje w utworze cechy przypowieści;
- Wyszukuje w tekście fragmenty o charakterze aforyzmów;
- Wskazuje adresata książki Mały Książę i uzasadnia swoje zdanie.
Temat 2 : Twórczość Jana Kochanowskiego
Cele główne:
- Poznanie twórczości Jana Kochanowskiego;
- Przypomnienie wybranych środków stylistycznych: archaizm, apostrofa.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- Zna postać Jana Kochanowskiego;
- Umie zdefiniować pojęcie fraszki;
- Potrafi zinterpretować najważniejsze fraszki Jana Kochanowskiego;
- Relacjonuje treść fraszek;
- Wskazuje podmiot liryczny we fraszkach;
- Wskazuje apostrofę we fraszce Na lipę i wyjaśnia jej funkcję;
- Prezentuje stosunek Jana Kochanowskiego do natury na podstawie fraszki Na lipę;
- Wskazuje adresata lirycznego fraszki Na dom w Czarnolesie;
- oOreśla kontekst biograficzny we fraszce Na dom w Czarnolesie;
- Prezentuje współczesną formę wskazanych archaizmów;
- Podaje pięć najważniejszych warunków, które powinny być spełnione, aby życie upływało szczęśliwie;
- Przedstawia swoje stanowisko w kwestii tego, co jest ważniejsze w życiu – dom czy przyjaciele;
- Gromadzi przysłowia o przyjaźni i wybiera spośród nich najtrafniejsze.
Zadanie domowe: Rozwiń w wypracowaniu liczącym ok. 200 słów myśl fraszki Na zachowanie: „Uchowaj, Boże, takiego żywota / Daj raczej miłość, a chocia mniej złota.”