Język polski

Konspekt dla klasy VII

Opracowała: mgr Anna Kwiatkowska

Lekcja 5 – 26 października

Nazwa bloku programowego: Język polski.

 Temat: „Mały Książę”.

Cele główne:

  • Zapoznanie uczniów z postacią Antoina de Saint-Exupéry;
  • Poznanie nowej formy prozaicznej;
  • Wprowadzenie powszechnie znanej symboliki ezopowej.

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Zna postać A. de Saint-Exupery;
  • Relacjonuje treść utworu;
  • Określa rodzaj literacki utworu;
  • Wypowiada się na temat narracji w utworze i wpływu narracji na sposób przedstawienia świata w Małym Księciu;
  • Wskazuje wydarzenia i sytuacje o charakterze baśniowym i realistycznym;
  • Wskazuje w utworze cechy przypowieści;
  • Wyszukuje w tekście fragmenty o charakterze aforyzmów;
  • Wskazuje adresata książki Mały Książę i uzasadnia swoje zdanie.

Temat 2 : Twórczość  Jana Kochanowskiego

Cele główne:

  • Poznanie twórczości Jana Kochanowskiego;
  • Przypomnienie wybranych środków stylistycznych: archaizm, apostrofa.

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Zna postać Jana Kochanowskiego;
  • Umie zdefiniować pojęcie fraszki;
  • Potrafi zinterpretować najważniejsze fraszki Jana Kochanowskiego;
  • Relacjonuje treść fraszek;
  • Wskazuje podmiot liryczny we fraszkach;
  • Wskazuje apostrofę we fraszce Na lipę i wyjaśnia jej funkcję;
  • Prezentuje stosunek Jana Kochanowskiego do natury na podstawie fraszki Na lipę;
  • Wskazuje adresata lirycznego fraszki Na dom w Czarnolesie;
  • oOreśla kontekst biograficzny we fraszce Na dom w Czarnolesie;
  • Prezentuje współczesną formę wskazanych archaizmów;
  • Podaje pięć najważniejszych warunków, które powinny być spełnione, aby życie upływało szczęśliwie;
  • Przedstawia swoje stanowisko w kwestii tego, co jest ważniejsze w życiu – dom czy przyjaciele;
  • Gromadzi przysłowia o przyjaźni i wybiera spośród nich najtrafniejsze.

 

 

Zadanie domowe: Rozwiń w wypracowaniu liczącym ok. 200 słów myśl fraszki Na zachowanie: „Uchowaj, Boże, takiego żywota / Daj raczej miłość, a chocia mniej złota.

 

Leave a Reply