Konspekt dla klasy VII
Opracował: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
Lekcja 13 – 11 stycznia
Nazwa bloku programowego: Język polski
Temat : O umiejętnym przekonywaniu, zachęcaniu i perswadowaniu, czyli jak napisać rozprawkę.
Cele główne:
- Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu;
- Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Cele szczegółowe – Uczeń:
- Używa słownictwa typowego dla wypowiedzi argumentacyjnej;
- Zna zasady redagowania rozprawki szkolnej;
- Gromadzi i porządkuje materiały niezbędne do tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej;
- Tworzy plan rozprawki;
- Przestrzega zasad kompozycyjnych i spójności językowej podczas pisania rozprawki;
- Dzieli tekst na funkcjonalne akapity;
- Stosuje zasady tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów do stworzenia rozprawki;
- Odróżnia przykłady od argumentów;
- Modyfikuje teksty podane w ćwiczeniach;
- Rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.