KONSPEKT DLA KLASY VI
OPRACOWAŁA: mgr Monika Monsen
Lekcja 7 – 15 grudnia
Nazwa bloku programowego: Przyroda
Temat: Mieszaniny substancji
Cele główne:
- Poznanie pojęć- „substancja” i „mieszanina” oraz rodzai mieszanin;
- Rozwijanie zainteresowania podstawami chemii i fizyki poprzez eksperymenty.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Wyjaśnia pojęcia: „substancja” i „mieszanina” oraz potrafi opisać różnice między mieszaninami jednorodnymi i niejednorodnymi ;
- Potrafi scharakteryzować roztwór wodny;
- Umie określić wpływ czynników mających wpływ na szybkość rozpuszczania się substancji w podstawowych rozpuszczalnikach;
- Wyjaśnia rodzaje mieszanin na podstawie eksperymentalnych roztworów.
Metody:
- Wykład;
- Wyjaśnianie;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik do przyrody do klasy VI „Tajemnice przyrody”, elementy do tworzenia projektów eksperymentalnych
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Substancje i mieszaniny
- Omówienie podstawowych pojęć z zakresu fizyki i chemii dotyczących substancji i mieszanin;
- Przeprowadzenie eksperymentu tworzenia mieszanin przy użyciu wody, jako podstawowego rozpuszczalnika;
- Omówienie mieszanin jednorodnych i niejednorodnych oraz czynników mających wpływ na prędkość tworzenia mieszanin;
- Obserwacja eksperymentalnych projektów oraz wyjaśnianie procesów w nich zachodzących.