Konspekt do grupy przedszkolnej
Opracowała: mgr Anna Guzińska
Lekcja 15 – 21 kwietnia
Nazwa bloku programowego : Tak mija nam czas.
Temat : W zegarze mieszka czas.
Cele główne:
- rozwijanie sprawności językowych;
- rozwijanie mowy i myślenia;
- poznawanie różnych przyrządów do mierzenia czasu;
- próby zrozumienia pojęć: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość;
- utrwalanie nazw pór dnia;
- rozwijanie pamięci i spostrzegawczość;
- rozwijanie aktywności twórczej poprzez udział w zabawach parateatralnych
Cele szczegółowe – dziecko:
- uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ortofonicznych;
- wymyśla odpowiedzi na pytanie „Po co ludzie wymyślili zegary? oraz co robi czas?” – rozwija mowę spontaniczną;
- zna historię powstawania zegarów;
- rozpoznaje i nazywa zegar słoneczny, zegar wodny, klepsydra, zegar mechaniczny, zegar elektroniczny;
- potrafi wskazać obrazek, którego brakuje;
- stosuje i rozumie określenia czasu przeszłość, teraźniejszość , przyszłość;
- posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem wcielając się w różne role,
- wymienia pory dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc;
- wysuje obrazek dotyczący własnych przeżyć;
Zajęcia dydaktyczne :
- Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych „Zegary”
- „Po co, ludzie wymyślili zegary?”- poszukiwanie odpowiedzi na pytanie.
- „W krainie zegarów”- wysłuchanie opowiadania nauczyciela o historii powstania zegarów i obejrzenie ilustracji poszczególnych zegarów: zegar słoneczny, zegar wodny, klepsydra, zegar mechaniczny, zegar elektroniczny.
- Zabawa, „Którego obrazka brakuje?”- dzieci siedzą w kole, na dywanie rozłożone są obrazki przedstawiające różne zegary. Dzieci przyglądają się dokładnie obrazkom, rozpoznają zegary, nazywają je. Następnie odwracają się, nauczyciel w tym czasie chowa jeden obrazek. Dzieci próbują odgadnąć, którego obrazka brakuje lub, który obrazek zmienił miejsce.
- Zabawa słownikowa: „Co robi czas?”- dzieci wspólnie z nauczycielem poszukują odpowiedzi na pytanie: co robi czas?
- Zabawa dydaktyczna „ Wehikuł czasu”- dzieci w zależności od czasu: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zamieniają się w dinozaury, dzieci w przedszkolu i roboty.
- „Mój dzień” – historyjka obrazkowa służąca utrwalaniu nazw pór dnia.
- Zabawa „Co robiłem rano, w południe, wieczorem?”
- Rysowanie obrazka pt. „Co robiłem wczoraj”
Nauka wierszy i piosenek na uroczystość z okazji „Dnia Mamy i Taty”