KONSPEKT DLA KLASY V i VI
OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
LEKCJA 11 – 12 LUTEGO 2022
NAZWA BLOKU PROGRAMOWEGO: Język polski
Temat 1, 2, 3: Odmienne i nieodmienne części mowy – ciąg dalszy. Zaimki. Przygotowanie do testu sprawdzającego wiedzę z języka polskiego.
Cele główne:
- Wyposażenie uczniów w wiadomości o budowie i zasadach funkcjonowania języka jako najważniejszego składnika systemu kultury i sposobu porozumiewania się;
- Kształtowanie świadomości językowej;
- Wyrobienie sprawności w posługiwaniu się językiem jako narzędziem komunikacji oraz środkiem formułowania myśli i wyrażania uczuć w mowie i piśmie.
Cele szczegółowe, uczeń:
- Wie, co to są odmienne i nieodmienne części mowy;
- Potrafi rozpoznać i nazwać odmienne i nieodmienne części mowy;
- Poprawnie odmienia poszczególne części mowy i stosuje je w wypowiedziach;
- Poprawnie stosuje rzeczowniki o nietypowej odmianie;
- Zna różne rodzaje zaimków: rzeczowne, przymiotne, liczebne, przysłowne;
- Umie poprawnie stopniować przymiotniki i przysłówki;
- Wie, co to są spójniki przyimki, wykrzykniki i partykuły.
- Potrafi rozpoznawać i nazywać nieodmienne części mowy w zdaniu.
Zadanie domowe: Proszę dokończyć zadania z poprzedniej lekcji i powtórzyć wiadomości o nieodmiennych częściach mowy. Zosia i Oliwia przygotowują wiadomości o zaimku. Co to za część mowy, jaką funkcję pełni, przykłady.