KONSPEKT DLA KLASY IV / V
OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
LEKCJA 9 – 9 MARCA 2024
NAZWA BLOKU PROGRAMOWEGO: Język polski
Temat 1 i 2: Trudne formy czasowników; Jak piszemy „nie” z czasownikami.
Cele główne:
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia;
- Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe;
- Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi;
Cele szczegółowe, uczeń:
- Wyjaśnia, co oznacza czasownik i na jakie pytania odpowiada;
- Wie, co to jest bezokolicznik;
- Odmienia czasownik przez osoby, liczby i czasy;
- Układa zdania z użyciem czasownikiem w różnym czasie;
- Określa liczbę, osobę i czas podanych czasowników;
- Przekształca formy czasu teraźniejszego na formy czasu przeszłego i przyszłego;
- Odmienia czasowniki w czasie przeszłym przez rodzaje w l. poj. i l. mn.;
- Rozpoznaje czasowniki w czasie przeszłym i przyszłym;
- Określa formę gramatyczną czasowników w czasie przeszłym i przyszłym;
- Odmienia czasowniki w czasie przeszłym i przyszłym;
- Wie, jakie są zasady pisowni partykuły „nie” z czasownikami;
- Potrafi odróżnić formę prostą od złożonej w czasie przyszłym.
Zadanie domowe:
Proszę, aby powtórzyły sobie wiadomości o czasowniku (jaka to część mowy, jak o nią pytamy, przez co się odmienia, jakie mamy czasy, tryby i strony; co to jest forma osobowa i nieosobowa czasownika).