Konspekt

KONSPEKT DLA  KLASY V

OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski

Lekcja  9 – 12 stycznia

Nazwa bloku programowego: Język polski. Kształcenie literackie

Temat: Funkcja narratora w tekście

Cele główne:

  • Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich;
  • Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym;
  • Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami .

Cele szczegółowe: Uczeń:

  • Wskazuje główną myśl utworu;
  • Opisuje bohaterów i zależności między nimi;
  • Wyszukuje w tekście potrzebne fragmenty;
  • Wskazuje narratora i jego funkcję w tekście;
  • Rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową;
  • Wzbogaca słownictwo i potrafi je wykorzystywać;
  • Uczestniczy w rozmowie na dany temat.

Metody:

  • Rozmowa kierowana;
  • Ćwiczenie myślenia pytajnego;
  • Praca z lekturą;
  • Ćwiczenie relaksacyjne.

Środki dydaktyczne:

Podręcznik do klasy V „Słowa na start”, kartki z fragmentami wybranych tekstów literackich

Przebieg:

I jednostka lekcyjna:  

Temat: O sztuce przyjaźni, Funkcja narratora w tekście literackim

  1. Powitanie i sprawdzenie zadania domowego;
  2. Głośne przeczytanie opowiadania U. Stark „Czy umiesz gwizdać, Joanno?” s. 330;
  3. Ćwiczenie relaksacyjne;
  4. Dyskusja na temat przeczytanego tekstu;
  5. Wyjaśnienie funkcji narratora w tekście. Ćwiczenia;
  6. Zadanie domowe: Dlaczego jest ważne, by młodzi ludzie pamiętali o starszych osobach. Uzasadnij swoje zdanie.

Dodaj komentarz