Konspekt dla klasy VI i VII
Opracował: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
Lekcja 7 – 18 stycznia
Nazwa bloku programowego: Język polski
Temat 1: Pisownia trudnych form rzeczowników i przymiotników.
Cele główne:
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego;
- Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej;
- Wyrobienie sprawności w posługiwaniu się językiem jako narzędziem komunikacji oraz środkiem formułowania myśli i wyrażania uczuć w mowie i piśmie.
Cele szczegółowe – Uczeń:
- Wskazuje różnice w wymowie i pisowni wyrazów zakończonych na -dztwo, – dzki;
- Potrafi znaleźć odpowiednie wyrazy pokrewne;
- Poprawnie zapisuje różne formy wyrazów w zakończeniach na: -dztwo, – dzki;
- Poprawnie artykułuje wypowiadane wyrazy;
- Umie utworzyć odpowiednie przymiotniki od rzeczowników;
- Korzysta ze źródeł i słowników, aby wykonać zadanie.
Temat 2, 3: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o językowych środkach stylistycznych.
Cele główne:
- Poznawanie i utrwalanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi;
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia;
- Przyswojenie podstawowych wiadomości z zakresu teorii literatury, które przygotowują do odbioru, analizy i interpretacji tekstów literackich oraz sprzyjają rozumieniu zjawisk literackich i kulturowych.
Cele szczegółowe – Uczeń:
- Wie co to jest i jakie funkcje w tekście literackim pełni wybrany środek stylistyczny;
- Umie wskazać i wymienić podstawowe środki stylistyczne;
- Wskazuje i sam tworzy epitety;
- Wie, jak rozpoznać porównania;
- Wie, co to metafora, jaką pełni funkcję i sprawnie rozpoznaje metafory w tekście;
- Wskazuje w tekście i sam tworzy wyrazy dźwiękonaśladowcze;
- Potrafi odnaleźć w tekście uosobienia, ożywienia, zdrobnienia i powtórzenia;
- Wie, co to jest pytanie retoryczne i jaką pełni funkcję w tekście.