Język polski

Konspekt dla klasy VI i VII
Opracował: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski

Lekcja 7 – 18 stycznia

Nazwa bloku programowego: Język polski

Temat 1: Pisownia trudnych form rzeczowników i przymiotników.

Cele główne:

  • Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego;
  • Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej;
  • Wyrobienie sprawności w posługiwaniu się językiem jako narzędziem komunikacji oraz środkiem formułowania myśli i wyrażania uczuć w mowie i piśmie.

Cele szczegółowe – Uczeń:

  • Wskazuje różnice w wymowie i pisowni wyrazów zakończonych na -dztwo, – dzki;
  • Potrafi znaleźć odpowiednie wyrazy pokrewne;
  • Poprawnie zapisuje różne formy wyrazów w zakończeniach na: -dztwo, – dzki;
  • Poprawnie artykułuje wypowiadane wyrazy;
  • Umie utworzyć odpowiednie przymiotniki od rzeczowników;
  • Korzysta ze źródeł i słowników, aby wykonać zadanie.

Temat 2, 3: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o językowych środkach stylistycznych.

Cele główne:

  • Poznawanie i utrwalanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi;
  • Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia;
  • Przyswojenie podstawowych wiadomości z zakresu teorii literatury, które przygotowują do odbioru, analizy i interpretacji tekstów literackich oraz sprzyjają rozumieniu zjawisk literackich i kulturowych.

Cele szczegółowe – Uczeń:

  • Wie co to jest i jakie funkcje w tekście literackim pełni wybrany środek stylistyczny;
  • Umie wskazać i wymienić podstawowe środki stylistyczne;
  • Wskazuje i sam tworzy epitety;
  • Wie, jak rozpoznać porównania;
  • Wie, co to metafora, jaką pełni funkcję i sprawnie rozpoznaje metafory w tekście;
  • Wskazuje w tekście i sam tworzy wyrazy dźwiękonaśladowcze;
  • Potrafi odnaleźć w tekście uosobienia, ożywienia, zdrobnienia i powtórzenia;
  • Wie, co to jest pytanie retoryczne i jaką pełni funkcję w tekście.

Leave a Reply