Konspekt

KONSPEKT DLA KLASY VI i VII

OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski

LEKCJA 6 – 13 STYCZNIA 2024

NAZWA BLOKU PROGRAMOWEGO: Język polski

Temat 1 i 2: Czy Skawiński jest postacią tragiczną? Czytamy i analizujemy nowelę „Latarnik” Henryka Sienkiewicza

Cele główne:

  • Kształcenie rozumienia tekstu literackiego;

  • Kształcenie umiejętności aktywnego słuchania, widzenia, myślenia i przeżywania;

  • Motywowanie do lektury tekstów poetyckich z kręgu polskiej literatury klasycznej dla dzieci i młodzieży.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • poznaje konteksty – biograficzny, społeczny, historyczny i literacki, wzbogacające analizę utworów Henryka Sienkiewicza;
  • zdobywa i selekcjonuje informacje na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza;
  • zna i rozumie definicję „noweli” jako gatunku literackiego;
  • poznaje kompozycję noweli „Latarnik”;
  • czyta ze zrozumieniem fragmenty noweli, odpowiada na pytania na podstawie przeczytanego tekstu, wyciąga wnioski z lektury;
  • gromadzi wiadomości, selekcjonuje je i porządkuje;
  • kształci umiejętność interpretacji utworu epickiego, określa rodzaj narracji;
  • wykorzystuje w interpretacji utworu odwołania narodowe i społeczne;
  • poznaje postawy Polaków w obliczu utraty niepodległości, rozumie dramat emigrantów z Polski w XIX wieku;
  • interpretuje nowelę w kontekście historycznym;
  • wskazuje na uniwersalne zjawiska zawarte w utworze Sienkiewicza dotyczące człowieka i jego losu;
  • potrafi przedstawić charakterystykę Skawińskiego oraz przeżycia wewnętrzne bohatera noweli.

Zadanie domowe:

Proszę przeczytać z podręcznika lub innych dostępnych źródeł podstawowe informacje na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza, polskiego pisarza doby pozytywizmu.

Leave a Reply