KONSPEKT DLA KLASY VI i VII
OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
LEKCJA 6 – 13 STYCZNIA 2024
NAZWA BLOKU PROGRAMOWEGO: Język polski
Temat 1 i 2: Czy Skawiński jest postacią tragiczną? Czytamy i analizujemy nowelę „Latarnik” Henryka Sienkiewicza
Cele główne:
-
Kształcenie rozumienia tekstu literackiego;
-
Kształcenie umiejętności aktywnego słuchania, widzenia, myślenia i przeżywania;
-
Motywowanie do lektury tekstów poetyckich z kręgu polskiej literatury klasycznej dla dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe, uczeń:
- poznaje konteksty – biograficzny, społeczny, historyczny i literacki, wzbogacające analizę utworów Henryka Sienkiewicza;
- zdobywa i selekcjonuje informacje na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza;
- zna i rozumie definicję „noweli” jako gatunku literackiego;
- poznaje kompozycję noweli „Latarnik”;
- czyta ze zrozumieniem fragmenty noweli, odpowiada na pytania na podstawie przeczytanego tekstu, wyciąga wnioski z lektury;
- gromadzi wiadomości, selekcjonuje je i porządkuje;
- kształci umiejętność interpretacji utworu epickiego, określa rodzaj narracji;
- wykorzystuje w interpretacji utworu odwołania narodowe i społeczne;
- poznaje postawy Polaków w obliczu utraty niepodległości, rozumie dramat emigrantów z Polski w XIX wieku;
- interpretuje nowelę w kontekście historycznym;
- wskazuje na uniwersalne zjawiska zawarte w utworze Sienkiewicza dotyczące człowieka i jego losu;
- potrafi przedstawić charakterystykę Skawińskiego oraz przeżycia wewnętrzne bohatera noweli.
Zadanie domowe:
Proszę przeczytać z podręcznika lub innych dostępnych źródeł podstawowe informacje na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza, polskiego pisarza doby pozytywizmu.