KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: Katarzyna Rutkowska
Lekcja 4 – 28 października
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna
Temat: Poznajemy kontynenty – Europa.
Cele główne:
- rozwijanie zainteresowań dzieci zróżnicowanym krajobrazem Ziemi;
- poszerzanie zakresu słownictwa i struktur zdaniowych;
- utrwalenie wiadomości o stosowaniu wielkiej litery na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk, narodowości, nazw geograficznych, tytułów;
- poszerzenie wiedzy na temat państw europejskich, Unii Europejskiej;
- doskonalenie współpracy w grupie.
Cele szczegółowe: uczeń:
- potrafi wymienić bogactwa naturalne ziemi;
- współpracuje z innymi uczniami;
- zna planety wchodzące w skład układu słonecznego;
- czyta wiersz, uwzględniając interpunkcję i intonację;
- udziela odpowiedzi na pytania;
- wypowiada się na temat tekstu i własnych doświadczeń;
- zna kierunki geograficzne;
- nazywa i wskazuje kontynenty i oceany na mapie świata;
- słucha tekstu informacyjnego „Europa” z cyklu „Podróże z Obieżyświatem”;
- zna ciekawe miejsca w Europie;
- wie kiedy zastosować wielką literę.
Metody:
- podające – pogadanka;
- aktywizujące – burza mózgów, dyskusja;
- praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 1a, podręcznik do szkoły podstawowej, „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 1, mapa, wiersz N. Usenko „Ziemia” .
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Ziemia i jej skarby.
- Przywitanie dzieci.
- Przypomnienie wiadomości z ostatnich zajęć.
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Burza mózgów – wypisanie skojarzeń dzieci na temat ziemi.
- Głośne czytanie przez uczniów wiersza N. Usenko „Ziemia”, podręcznik s. 54; próba udzielenia odpowiedzi na pytania z wiersza, pisownia wyrazów ziemia, Ziemia; przypomnienie nazw planet układu słonecznego i ich pisowni.
- Podział dzieci na grupy – praca na temat: jakie bogactwa naturalne kryje ziemia. Prezentacja wyników swojej pracy przez grupy. Dyskusja o zasobach ziemi.
- Odmiana czasowników umiem, rozumiem przez formy osobowe, zeszyt ćwiczeń s.51.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Kontynenty.
- Wyjaśnienie pojęcia kontynent, czytanie nazw kontynentów i oceanów na mapie świata.
- Podróż dookoła świata przez wszystkie kontynenty – pogadanka na temat skojarzeń dzieci z danym kontynentem, opisywanie przyrody, ciekawostki.
- Przypomnienie kierunków geograficznych na podstawie róży wiatrów, podręcznik s.57.
- Czytanie tekstów informacyjnych o kontynentach, uzupełnianie notatki o nich. Pisownia nazw kontynentów i oceanów wielką literą, zeszyt ćwiczeń s. 53.
III jednostka lekcyjna:
Temat : Podróże z Obieżyświatem – Europa.
- Opisanie kilku krajobrazów, które można spotkać na kontynencie europejskim.
- Prezentacja niektórych miast w Europie, ich architektura i zabytki, ciekawostki.
- Przedstawienie informacji na temat Unii Europejskiej.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 55-56.
IV jednostka lekcyjna:
Temat : Zaułek słówek – wielka litera.
- Pogadanka na temat: Kiedy stosujemy wielką literę?
- Ciche czytanie przez uczniów wypowiedzi dzieci i uzupełnianie tabeli według wzoru, podręcznik s. 60-61.
- Pisownia przymiotników utworzonych od nazw geograficznych, np. miast, państw, kontynentów.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 57. Praca domowa ćw. 2, s. 57, dla chętnych ćw. 2, s.56.
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.