KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Rutkowska
Lekcja 6 – 25 listopada
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna
Temat: Skarby ukryte w Ziemi.
Cele główne:
- sprawdzenie stopnia opanowania przez dzieci wiadomości z zakresu gramatyki i ortografii;
- zapoznanie ze stopniowaniem przymiotnika;
- doskonalenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem;
- zapoznanie z pojęciem paleontologia.
Cele szczegółowe: uczeń:
- uczestniczy w rozmowach, prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
- czyta ze zrozumieniem;
- odpowiada na pytania do tekstu;
- wymienia bogactwa naturalne i podaje sposoby ich wykorzystania;
- wie na czym polega praca ludzi pod ziemią;
- poszerza zasób słownictwa;
- zna postać naukowca Andrzeja Boczarowskiego;
- wie, na czym polega praca paleontologa.
Metody:
- podające – pogadanka, tekst informacyjny;
- aktywizujące – dyskusja;
- praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 1b, podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 1; test
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Test sprawdzający opanowanie przez uczniów wiadomości z gramatyki i ortografii.
- Przywitanie dzieci.
- Przypomnienie, przed testem, wiadomości o rzeczowniku, czasowniku, pisowni wyrazów wielką literą oraz z „ó” .
- Pisanie testu przez dzieci, nauczyciel sprawdza pracę domową w zeszytach ćwiczeń.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Tajemnice wnętrza Ziemi.
- Ciche czytanie przez dzieci wiersza A. Frątczak „Poszukiwacze skarbów”, pogadanka na temat skarbów ukrytych we wnętrzu Ziemi ( bogactwa naturalne, sposoby ich wykorzystania.
- Poznanie postaci naukowca A. Boczarowskiego – paleontologa, geologa, grafika i infor-matyka programisty. Wyjaśnienie zadań paleontologii jako nauki na podstawie tekstu informacyjnego w podręczniku na s. 46-47, omówienie schematu budowy Ziemi.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 88-90.
- Praca domowa: Nauczę się pięknie czytać wiersz „Poszukiwacze skarbów”, podręcznik 44-45. Praca domowa dla chętnych: ćw. 1 i 2, s. 91.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Zaułek słówek – stopniowanie przymiotnika.
- Utrwalenie pojęcia przymiotnik, poznanego na poprzednich zajęciach.
- Stopniowanie przymiotników: wskazywanie na ilustracji przedmiotów wg wyróżnionej cechy; opisywanie obrazka z wykorzystaniem przymiotników, uzupełnianie brakujących form przymiotników (w tabeli – podręcznik s. 43).
- Stopniowanie proste i opisowe, przykłady przymiotników niestopniowalnych.
- Uzupełnianie zdań przymiotnikami w różnych stopniach i układanie analogicznych zdań – praca z zeszytem ćwiczeń na s. 87.
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.