Konspekt

KONSPEKT DLA  KLASY III

OPRACOWAŁA:  mgr Katarzyna Rutkowska

Lekcja  6 – 25 listopada

Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna

Temat:  Skarby ukryte w Ziemi.

Cele główne:

  • sprawdzenie stopnia opanowania przez dzieci wiadomości z zakresu gramatyki i ortografii;
  • zapoznanie ze stopniowaniem przymiotnika;
  • doskonalenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem;
  • zapoznanie z pojęciem paleontologia.

Cele szczegółowe: uczeń:

  • uczestniczy w rozmowach, prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
  • czyta ze zrozumieniem;
  • odpowiada na pytania do tekstu;
  • wymienia bogactwa naturalne i podaje sposoby ich wykorzystania;
  • wie na czym polega praca ludzi pod ziemią;
  • poszerza zasób słownictwa;
  • zna postać naukowca Andrzeja Boczarowskiego;
  • wie, na czym polega praca paleontologa.

Metody:

  • podające – pogadanka, tekst informacyjny;
  • aktywizujące – dyskusja;
  • praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Środki dydaktyczne:

Nasza szkoła” klasa III, część 1b, podręcznik do szkoły podstawowej; Nasze ćwiczenia” klasa III, część 1; test

Przebieg:

I jednostka lekcyjna:

Temat :  Test sprawdzający opanowanie przez uczniów wiadomości z gramatyki i ortografii.

  1. Przywitanie dzieci.
  2. Przypomnienie, przed testem, wiadomości o rzeczowniku, czasowniku, pisowni wyrazów wielką literą oraz z „ó” .
  3. Pisanie testu przez dzieci, nauczyciel sprawdza pracę domową w zeszytach ćwiczeń.

II jednostka lekcyjna:

Temat:  Tajemnice wnętrza Ziemi.

  1. Ciche czytanie przez dzieci wiersza A. Frątczak „Poszukiwacze skarbów”, pogadanka na temat skarbów ukrytych we wnętrzu Ziemi ( bogactwa naturalne, sposoby ich wykorzystania.
  2. Poznanie postaci naukowca A. Boczarowskiego – paleontologa, geologa, grafika i infor-matyka programisty. Wyjaśnienie zadań paleontologii jako nauki na podstawie tekstu informacyjnego w podręczniku na s. 46-47, omówienie schematu budowy Ziemi.
  3. Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 88-90.
  4. Praca domowa: Nauczę się pięknie czytać wiersz „Poszukiwacze skarbów”, podręcznik        44-45. Praca domowa dla chętnych: ćw. 1 i 2, s. 91.

III jednostka lekcyjna:

Temat:  Zaułek słówek – stopniowanie przymiotnika.

  1. Utrwalenie pojęcia przymiotnik, poznanego na poprzednich zajęciach.
  2. Stopniowanie przymiotników: wskazywanie na ilustracji przedmiotów wg wyróżnionej cechy; opisywanie obrazka z wykorzystaniem przymiotników, uzupełnianie brakujących form przymiotników (w tabeli – podręcznik s. 43).
  3. Stopniowanie proste i opisowe, przykłady przymiotników niestopniowalnych.
  4. Uzupełnianie zdań przymiotnikami w różnych stopniach i układanie analogicznych zdań – praca z zeszytem ćwiczeń na s. 87.
  5. Podsumowanie wiadomości.
  6. Pożegnanie dzieci.