KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: Katarzyna Rutkowska
Lekcja 8 – 13 stycznia
Nazwa bloku programowego: Edukacja Wczesnoszkolna
Temat: Cztery żywioły – ogień.
Cele główne:
- poznanie spółgłosek miękkich;
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach;
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- poznanie formy użytkowej jaką jest list.
Cele szczegółowe: uczeń:
- uczestniczy w rozmowach, prezentuje własne zdanie;
- czyta i rozumie teksty poleceń, wyciąga z nich wnioski;
- wypowiada się na temat tekstu;
- rozumie pojęcia wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie;
- dostrzega różnicę między literą a głoską;
- układa wyrazy z sylab, zdania z wyrazów;
- pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- czyta wiersz, uwzględniając interpunkcję i intonację;
- poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
- wie, na czym polega praca strażaka;
- zna numer alarmowy i do straży pożarnej;
- odgrywa scenki dramowe;
- określa miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów;
- pisze list do bohaterki opowiadania.
Metody:
- podające – pogadanka, opowiadanie;
- aktywizujące – dyskusja, drama;
- praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 2, podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 2.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Zaułek słówek – spółgłoski miękkie.
- Przywitanie dzieci. Rozmowa na temat minionych świąt Bożego Narodzenia. Podsumowanie jasełek w wykonaniu całej klasy.
- Przypomnienie, wspólnie z uczniami, spółgłosek i samogłosek, zasad zapisywania głosek miękkich. Głoska i jako znak zmiękczenia, rozróżnienie zapisu spółgłoski miękkiej przed inną spółgłoską i przed samogłoską.
- Podział wyrazów na sylaby, liczenie głosek i liter w wyrazach. Układanie wyrazów z sylab i zdań z wyrazów.
- Zapisywanie liczb słowami oraz ułożonych zdań z wybranymi liczebnikami i rzeczownikami.
II jednostka lekcyjna:
Temat : Ogień.
- Czytanie wiersza N. Usenko „Ogień”; rozmowa sprawdzająca rozumienie tekstu; dobieranie ilustracji do fragmentów utworu.
- Tworzenie mapy skojarzeń do hasła ogień. Przymiotnikowe określenia rzeczownika ogień.
- Pogadanka na temat: Kiedy ogień jest pożyteczny, a kiedy niszczycielski? – zapisywanie przykładów. Rozwijanie zdania.
- Dyskusja o pracy strażaka – pozytywne i negatywne jej strony.
- Przypomnienie zasad postępowania w niebezpiecznych sytuacjach i numerów alarmowych (m.in. do straży pożarnej) – scenki dramowe.
III jednostka lekcyjna:
Temat : Miś Ratownik.
- Czytanie opowiadanie B. Gawryluk „Miś Ratownik”: ustne streszczenie; propozycje zmiany tytułu; rozmowa o zachowaniu bohaterki w trudnej sytuacji; ocena zachowania bohaterki – przysłówki, pisanie zdań; porządkowanie wydarzeń.
- Wspólne pisanie listu do Patrycji – kompozycja listu, wykorzystanie podanego słownictwa. Zarekomendowanie książki B. Gawryluk „Mali bohaterowie” do samodzielnego przeczytania.
- Praca domowa ćw. 2, s. 41.
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.