Konspekt

KONSPEKT DLA  KLASY III

OPRACOWAŁA: Katarzyna Rutkowska

Lekcja  8 – 13 stycznia

Nazwa bloku programowego: Edukacja Wczesnoszkolna

Temat:  Cztery żywioły – ogień.

Cele główne:

  • poznanie spółgłosek miękkich;
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach;
  • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
  • poznanie formy użytkowej jaką jest list.

Cele szczegółowe: uczeń:

  • uczestniczy w rozmowach, prezentuje własne zdanie;
  • czyta i rozumie teksty poleceń, wyciąga z nich wnioski;
  • wypowiada się na temat tekstu;
  • rozumie pojęcia wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie;
  • dostrzega różnicę między literą a głoską;
  • układa wyrazy z sylab, zdania z wyrazów;
  • pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
  • czyta wiersz, uwzględniając interpunkcję i intonację;
  • poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
  • wie, na czym polega praca strażaka;
  • zna numer alarmowy i do straży pożarnej;
  • odgrywa scenki dramowe;
  • określa miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów;
  • pisze list do bohaterki opowiadania.

Metody:

  • podające – pogadanka, opowiadanie;
  • aktywizujące – dyskusja, drama;
  • praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Środki dydaktyczne:

Nasza szkoła” klasa III, część 2, podręcznik do szkoły podstawowej; Nasze ćwiczenia” klasa III, część 2.

 

Przebieg:

I jednostka lekcyjna:

Temat Zaułek słówek  – spółgłoski miękkie.

  1. Przywitanie dzieci. Rozmowa na temat minionych świąt Bożego Narodzenia. Podsumowanie jasełek w wykonaniu całej klasy.
  2. Przypomnienie, wspólnie z uczniami, spółgłosek i samogłosek, zasad zapisywania głosek miękkich. Głoska i jako znak zmiękczenia, rozróżnienie zapisu spółgłoski miękkiej przed inną spółgłoską i przed samogłoską.
  3. Podział wyrazów na sylaby, liczenie głosek i liter w wyrazach. Układanie wyrazów z sylab i zdań z wyrazów.
  4. Zapisywanie liczb słowami oraz ułożonych zdań z wybranymi liczebnikami i rzeczownikami.

II jednostka lekcyjna:

Temat : Ogień.

  1. Czytanie wiersza N. Usenko „Ogień”; rozmowa sprawdzająca rozumienie tekstu; dobieranie ilustracji do fragmentów utworu.
  2. Tworzenie mapy skojarzeń do hasła ogień. Przymiotnikowe określenia rzeczownika ogień.
  3. Pogadanka na temat: Kiedy ogień jest pożyteczny, a kiedy niszczycielski? – zapisywanie  przykładów. Rozwijanie zdania.
  4. Dyskusja o pracy strażaka – pozytywne i negatywne jej strony.
  5. Przypomnienie zasad postępowania w niebezpiecznych sytuacjach i numerów alarmowych (m.in. do straży pożarnej) – scenki dramowe.

III jednostka lekcyjna:

Temat  : Miś Ratownik.

  1. Czytanie opowiadanie B. Gawryluk „Miś Ratownik”: ustne streszczenie; propozycje zmiany tytułu; rozmowa o zachowaniu bohaterki w trudnej sytuacji; ocena zachowania bohaterki – przysłówki, pisanie zdań; porządkowanie wydarzeń.
  2. Wspólne pisanie listu do Patrycji – kompozycja listu, wykorzystanie podanego słownictwa. Zarekomendowanie książki B. Gawryluk „Mali bohaterowie” do samodzielnego przeczytania.
  3. Praca domowa ćw. 2, s. 41.
  4. Podsumowanie wiadomości.
  5. Pożegnanie dzieci.

 

 

 

 

 

Leave a Reply