KONSPEKT DLA KLASY II
OPRACOWAŁA: mgr Joanna Dębicka
Lekcja 9 – 20 stycznia
Nazwa bloku programowego: Edukacja Wczesnoszkolna
Temat: Wiersz rodzinny
Cele główne:
- poznanie treści baśni „Dziewczynka z zapałkami” Hansa Christiana Andersena;
- porównywanie dwóch liczb używając znaków >, <, = ;
- dodawanie oraz odejmowanie w zakresie liczby 20;
- poznanie zasady wymienności ch w sz;
- zapoznanie ze stopniami pokrewieństwa w rodzinie;
- stworzenie kartki na Dzień Babci i Dziadka.
Cele szczegółowe: uczeń:
- potrafi podać definicję „baśni”;
- udziela dłuższych, rozbudowanych wypowiedzi na pytania nauczyciela;
- liczy w przód i w tył od danej liczby,
- porównuje dowolne dwie liczby, używa znaków >, <, = ;
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20;
- rozwiązuje proste zadania tekstowe;
- czyta tekst rymowanki;
- recytuje wiersze, zwracając uwagę na interpunkcję i intonację;
- rozszerza zasób słownictwa, tworząc rodziny wyrazów;
- wypowiada się na temat rymowanki i ilustracji;
- uczestniczy w rozmowach, prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
- rozumie pojęcia głoski, wyrazu i zdania;
- oddziela wyrazy w zdaniu;
- pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii), dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- słucha wypowiedzi innych osób i korzysta z przekazywanych informacji;
- poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
- zna podstawowe relacje między najbliższymi; identyfikuje się ze swoją rodziną;
- układa i zapisuje życzenia oraz tworzy kartkę na Dzień Babci i Dziadka.
Metody:
- czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania aktywnością, metoda zadań;
- słowne: rozmowy,opowiadania, zagadki, objaśnienia, uczenie wierszy, metody żywego słowa;
- oglądowe: utwory literackie.
Środki dydaktyczne:
„Nasze ćwiczenia klasa2” cz.2,„Podręcznik część 1B „Nasza Szkoła klasa 2”, Podręcznik część 2 „Nasza Szkoła klasa 2”,zeszyty w 3 linie,„Nasze ćwiczenia. Matematyka” cz. 2, tekst baśni „Dziewczynka z zapałkami” Hansa Christiana Andersena, kredki, blok kolorowy techniczny, nożyczki.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Wyrazy z ch wymiennym – przypomnienie zasad pisowni
- Czytanie rymowanki z podręcznika – odkrywanie zasady pisowni wyrazów z ch Rozmowa o komiksie. Rozmowy z użyciem podanych wyrazów – scenki w parach.
- Nauka na pamięć wierszyka A. Frączek. Ćwiczenia ortograficzne: tworzenie i pisanie par wyrazów (wymiana ch – sz).
- Zadania w zeszycie ćwiczeń: rozwiązywanie rebusów i układanie zdań; wypełnianie krzyżówki.
- Uzupełnianie wypowiedzi podanymi wyrazami; przepisanie zdań po zmianie wyrazów z ch na wyrazy wyjaśniające pisownię.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Interpretacja baśni „Dziewczynka z zapałkami” Hansa Christiana Andersena
- Słuchanie baśni „Dziewczynka z zapałkami” czytanej przez nauczyciela.Uczniowie śledzą czytany przez nauczyciela tekst, posiadając własne egzemplarze baśni.
- Wyjaśnienie pojęcie baśni przez nauczyciela.
- Quiz – sprawdzający znajomość treści wysłuchanego utworu dla każdego ucznia – dzieci zaznaczają prawidłową odpowiedź.
- Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi uczniów dotyczące utworu, ukierunkowane pytaniami nauczyciela z jednoznacznym indywidualnym sprawdzaniem i ewentualną poprawą odpowiedzi zaznaczonych w Quizie.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Czy kolejność liczb w dodawaniu jest ważna?
- Tworzenie kolekcji wg wyróżnionej cechy – kolekcje rosnące i malejące.
- Liczenie elementów zbioru, porządkowanie liczb w ciągu rosnącym lub malejącym – kostki domina, cyferki.
- Porównywanie liczb, użycie znaków >, <, =.
- Demonstracja kolejności dodawania oraz wykonywanie ćwiczeń praktycznych.
- Układanie formuł matematycznych do ilustracji.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Wiersz rodzinny
- Czytanie przez nauczyciela utworu N. Usenko pt.:„Wiersz rodzinny”. Podawanie przez dzieci skojarzeń związanych ze słowem Odpowiedź na pytanie Dlaczego ludzie zakładają rodziny?.
- Wyjaśnienie pojęciadrzewo genealogiczne.
- Nauczyciel podaje regułę dotyczącą pisowni imion, a także podaje nazwy stopni pokrewieństwa.
- Zadanie w ćwiczeniach: uzupełnianie krzyżówki, liczenie liter w wyrazach, odkodowanie hasła.
- Zapoznanie dzieci ze zwrotami dotyczącymi zasad zgodnego współżycia z rodzeństwem. Rozmowa o udzielaniu pomocy rodzicom w opiece nad młodszym rodzeństwem, określenia dotyczące następstwa czasu. Utrwalenie pojęć związanych z bliższymi i dalszymi członkami rodziny.
- Rozmowa na temat zbliżającego się Dnia Babci oraz Dziadka. Wykonanie kartki z samodzielnie napisanymi życzeniami.