KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Rutkowska
Lekcja 14 – 7 kwietnia
Nazwa bloku programowego: Poznajemy kontynenty – Ameryka Południowa.
Cele główne:
- poznanie ciekawych krajobrazów Ameryki Południowej;
- rozwijanie zainteresowania podróżami;
- doskonalenie umiejętności matematycznych;
- poszerzanie zakresu słownictwa i struktur zdaniowych.
Cele szczegółowe: uczeń:
- czyta i rozumie teksty informacyjne dla dzieci;
- wskazuje w tekście odpowiednie fragmenty;
- czyta wiersz zwracając uwagę na właściwą intonację;
- tworzy kilkuzdaniową wypowiedź ustną i pisemną;
- uczestniczy w rozmowach, odwołując się do ilustracji, tekstów i własnych przemyśleń;
- rozumie pojęcia litera, wyraz, zdanie;
- wie, gdzie leży Ameryka Południowa i jakie kraje się tam znajdują;
- pisze nazwy geograficzne wielką literą;
- pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta i rośliny egzotyczne;
- zna nazwiska znanych odkrywców;
- porównuje dowolne liczby w zakresie 1000;
- dokonuje obliczeń matematycznych do 1000;
- potrafi wykonać rysunek symetryczny.
Metody:
- podające – pogadanka, tekst informacyjny;
- aktywizujące – dyskusja;
- praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 3B, podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 3.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Podróże z Obieżyświatem – Ameryka Południowa.
- Przywitanie dzieci.
- Przypomnienie wiadomości z ostatnich zajęć. Omówienie wyników testu z części mowy.
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Czytanie wspólnie z uczniami tekstów informacyjnych „Ameryka Południowa”: omawianie zadań poszczególnych grup; czytanie informacji o ciekawych obiektach, zwierzętach; wyszukiwanie innych ciekawostek o tym kontynencie, wskazywanie na mapie Ameryki Południowej.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s.84-85. Nazwy zwierząt – dekodowanie, rebus. Porządkowanie opisu lamy. Kraje tworzące Amerykę Południową.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Odkrywcy.
- Czytanie wiersza M. Brykczyńskiego „Odkrywcy”: rozmowa na temat wielkich odkryć, wyszukiwanie fragmentów, nazwiska podróżników; pokazywanie na mapie świata odkrytych przez nich miejsc. Uzupełnianie notatki o K. Kolumbie na podstawie tekstu i mapy; odpowiedzi na pytania na podstawie tekstu.
- Wyjaśnianie zdania Podróże kształcą – krótka notatka.
- Ustalanie znaczenia wyrazów z tej samej rodziny i tworzenie rodziny wyrazu podróż. Formy czasowników w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym.
- Wykonanie zdań w zeszycie ćwiczeń s. 86-87.
- Praca domowa ćw. 3, s. 87.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Obliczenia matematyczne.
- Liczenie jednościami, dziesiątkami w zakresie 1000; porównywanie liczb.
- Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000 – rozumienie pozycji cyfry w zapisie liczbowym.
- Wyjaśnienie co to jest symetria; wykonywanie rysunków symetrycznych.
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.