KONSPEKT DLA KLASY V
OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
Lekcja 2 – 22 września
Nazwa bloku programowego: Język polski
Temat: Analiza tekstu poetyckiego, Pisownia wyrazów małą i wielką literą.
Cele główne:
- Poznanie zasad czytania ze zrozumieniem;
- objaśnienie niezrozumiałych wyrazów;
- wzbogacenie słownictwa;
- poznanie zasad analizy i interpretacji przeczytanego utworu poetyckiego;
- wyjaśnienie zasad pisowni wyrazów małą i wielką literą w jęz. polskim.
Cele szczegółowe, uczeń:
- Potrafi płynnie przeczytać wiersz zawierający archaizmy językowe;
- Tworzyć spójne wypowiedzi na temat przeczytanego utworu;
- Rozumie przesłanie wiersza;
- Przedstawia wydarzenia z punktu widzenia bohatera;
- Podaje przykłady z własnego doświadczenia, ilustrujące problem zawarty w wierszu;
- Wie co to porównanie;
- Umie wskazać rymy w wierszu;
- Zna i rozumie zasady pisowni małą i wielką literą w polszczyźnie.
Metody:
- Pogadanka;
- Ćwiczeń praktycznych;
- Kosza i walizki
- Aktywizujące.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy V „Słowa na start”
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Przyjaźń poddana próbie. Bajka „Przyjaciele” A. Mickiewicza
- Powitanie i przypomnienie tematu poprzedniej lekcji,
- Przeczytanie wiersza „Przyjaciela” A Mickiewicza,
- Wyjaśnienie archaizmów językowych, analiza wiersza i jego interpretacja,
- Układanie kodeksu dobrej przyjaźni.
II jednostka lekcyjna:
Temat: „Uje się nie kreskuje”, czyli pisownia wyrazów z ó i u
- Przypomnienie i uzupełnienie zasad pisowni małą i wielką literą w jęz. polskim,
- Użycie wielkich i małych liter w tekście,
- Przeprowadzenie ćwiczeń praktycznych,
- Analiza planszy ortograficznej ze str. 322-323.