KONSPEKT DLA KLASY VIII
OPRACOWAŁA: mgr Monika Monsen
Lekcja 4 – 24 listopada
Nazwa bloku programowego: Biologia
Temat: Ewolucja
Cele główne:
- Umiejętność scharakteryzowania pojęcia- ewolucja oraz zapoznanie się z jej dowodami.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Potrafi wyjaśnić znaczenie słowa- „ewolucja”;
- Umie scharakteryzować skamieniałości jako dowód na istnienie działalności organizmów oraz potrafi opisać proces powstawania skamieniałości;
- Potrafi wyjaśnić pojęcie- „ogniwo pośrednie” w odniesieniu do teorii ewolucji;
- Zna poszczególne gatunki organizmów będące żywymi skamieniałościami;
- Potrafi opisać struktury homologiczne i analogiczne gatunków.
Metody:
- Wykład;
- Pogadanka;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik do klasy VIII „Puls życia”
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Ewolucja i jej dowody
- Omówienie ewolucji oraz dowodów świadczących o jej przebiegu;
- Charakterystyka szczątków i śladów działalności organizmów;
- Omówienie powstawania skamieniałości;
- Poznanie szczątków form pośrednich jako potwierdzenie teorii ewolucji;
- Wskazanie gatunków organizmów będących reliktami, czyli żywymi skamieniałościami.