KONSPEKT DLA KLASY IV
OPRACOWAŁA: mgr Monika Monsen
Lekcja 8 – 15 grudnia
Nazwa bloku programowego: Przyroda
Temat: Zależności pokarmowe między organizmami, Rośliny i zwierzęta w naszym życiu
Cele główne:
- Zapoznanie uczniów z pojęciami i elementami łańcucha pokarmowego i oraz sieci pokarmowej;
- Zaznajomienie uczniów z korzyściami wynikającymi z obecności zwierząt i roślin w życiu człowieka.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Potrafi wyjaśnić i podać przykłady łańcucha pokarmowego oraz określa, kto jest producentem, kto konsumentem a kto destruentem tego schematu;
- Opisuje sieć pokarmową i potrafi podać przykład;
- Wyjaśnia znaczenie zwierząt oraz roślin w życiu człowieka oraz potrafi podać przykłady organizmów, które towarzyszą człowiekowi niemal przez całe życie.
Metody:
- Pogadanka;
- Wykład;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik i ćwiczenia do klasy IV „Tajemnice przyrody”
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Łańcuch pokarmowy i sieć pokarmowa, Rośliny i zwierzęta wśród nas
- Omówienie pojęć „łańcuch pokarmowy” i ”sieć pokarmowa ”;
- Podanie przykładów poznanych pojęć oraz wyjaśnienie roli poszczególnych ogniw w funkcjonowaniu tego schematu;
- Wyjaśnienie zalet upraw roślin doniczkowych w domu;
- Opisanie wpływu obecności zwierząt w życiu człowieka z ukierunkowaniem na zwierzęta przyjazne człowiekowi;
- Przedstawienie organizmów towarzyszących człowiekowi przez całe jego życie.