Konspekt

KONSPEKT DLA  KLASY V

OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski

Lekcja 16 – 27 kwietnia 

Nazwa bloku programowego:  Język polski. Kształcenie językowe

Temat: Związki wyrazowe, zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte

Cele główne:

  • Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia;
  • Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi;
  • Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • Wie, co to jest zdanie i równoważnik zdania;
  • Wie, co to są związki wyrazowe, związek główny, poboczny, wyraz nadrzędny (określany), podrzędny (określający);
  • Rozpoznaje podmiot i orzeczenie oraz ich określenia;
  • Tworzy zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte;
  • Stosuje w związkach wyrazowych oraz w zdaniach poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
  • Sporządza wykres zdania pojedynczego z uwzględnieniem części zdania.

Metody:

  • Wyjaśnienie;
  • Pogadanka;
  • Ćwiczenia aktywizujące.

Środki dydaktyczne:

Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy V „Nowe słowa na start”, materiały pomocnicze (grafika), karteczki z wyrazami

Przebieg:

I jednostka lekcyjna:   

Temat: Powtarzanie oraz utrwalanie tekstu- próba Erasmus +

II jednostka lekcyjna:   

Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu i czym różnią się zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych?

  1. Powitanie i sprawdzenie zadania domowego.
  2. Przypomnienie wiadomości o wypowiedzeniu i zdaniu.
  3. Wyjaśnienie pojęć: związek wyrazowy, wyraz określany i określający.
  4. Ćwiczenia praktyczne.
  5. Ćwiczenie relaksacyjne.
  6. Przypomnienie wiadomości o zdaniach pojedynczych.
  7. Zadanie domowe: ćw. 5 i 7 s. 40-41, ćw. 1, 3, 4, 5, s. 42-43; ćw. 1, 2, 5, 7 s. 57-58.

Leave a Reply