KONSPEKT DLA KLASY II
OPRACOWAŁA: lic Barbara Madejewska
Lekcja 16 – 27 kwietnia
Nazwa bloku programowego: Nauczanie zintegrowane
Temat: „Najważniejszy jest uśmiech! ”, „Wiosna w sadzie”, „Wiosna w polu i ogrodzie”,” Co słychać wiosną u zwierząt?”
Cele główne:
- Umiejętność wypowiedzi na konkretny temat z użyciem nowych wyrazów oraz umiejętność głośnego czytania na forum klasy;
- Poznanie wyrazów bliskoznacznych;
- Zaznajomienie z pojęciem „kwadrans”.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wypowiada się na temat wskazany przez nauczyciela oraz potrafi głośno czytać na forum klasy;
- Dziecko wzbogaca swój zasób słownictwa oraz potrafi wymienić wyrazy bliskoznaczne;
- Uczeń zna znaczenie dobroci i uśmiechu w naszym życiu;
- Uczeń wie, co to jest kwadrans.
Metody:
- Opowiadania;
- Wyjaśnienie;
- Pogadanka;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik do klasy II „Elementarz odkrywców”, ćwiczenia do klasy II „Elementarz odkrywców”, obrazki
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Najważniejszy jest uśmiech!
- Rozmowa uświadamiająca znaczenie dobroci i uśmiechu w naszym życiu – na podstawie wysłuchanego opowiadania Edyty Zarębskiej „Zosia i fiołkowy kapelusz” oraz własnych doświadczeń, zabawy dramowe.
- Ćwiczenia utrwalające pisownię rz po spółgłoskach, tworzenie zdań złożonych, funkcja przecinka. Odczytywanie wskazań zegara, wprowadzenie pojęcia minuta.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych – obliczenia zegarowe.
- Rysowanie autoportretu – przedstawianie osoby w dobrym nastroju.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Wiosna w sadzie
- Wprowadzenie pojęcia „kwadrans” – odczytywanie wskazań zegarów i zapisywanie godzin i minut. Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100.
- Głośne czytanie wiersza Doroty Gellner „Sad rozkwita”. Wyszukiwanie rymujących się wyrazów i tworzenie własnych rymów.
- Ćwiczenia gramatyczne, ortograficzne i językowe – liczba rzeczowników, rodziny wyrazów, pisownia wyrazu pszczoła.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Wiosna w polu i ogrodzie
- Swobodne wypowiedzi na temat zmian w przyrodzie, jakie zaszły wiosną w okolicy szkoły.
- Wiosenne prace w polu i w ogrodzie – na podstawie zdjęć i własnych doświadczeń. Sprzymierzeńcy człowieka i szkodniki
w ogrodach. - Ćwiczenia w pisowni wyrazów z „rz” po spółgłoskach „d”, „t”. Kolejność alfabetyczna wyrazów.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Co słychać wiosną u zwierząt?
- Wskazanie głównych bohaterów wiersza Wandy Chotomskiej „Dlaczego cielę ogonem miele?”. Rozmowa na temat zachowania cielęcia, próba uzasadnienia tytułu wiersza.
- Ćwiczenia językowe – zdrobnienia, porównania i ćwiczenia ortograficzne (pisownia nazw zwierząt z „ą”, „ę”). Nauka pisania opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej.