LEKCJA 1 – 16 WRZEŚNIA
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna
Temat: Wesoło i bezpiecznie
Cele główne:
- wzmacnianie więzi społecznych grupy;
- wypowiadanie się na temat;
- wprowadzenie dużej i małej litery „O”, drukowanej i pisanej;
- analiza i synteza głoskowa wyrazów;
- poznanie różnic miedzy głoską a literą;
- wyróżnianie głosek na początku wyrazu, w środku i na końcu.
Cele szczegółowe:
- dziecko nawiązuje pozytywne relacje z rówieśnikami;
- potrafi się zaprezentować na forum grupy ;
- wzmacnia odporność emocjonalną, pokonuje swoja nieśmiałość;
- potrafi słuchać uważnie wypowiedzi innych osób;
- tworzy spójne wypowiedzi, poprawne gramatycznie;
utrwala znajomość drukowanej litery „O” małej i dużej; - rozpoznaje literę „o” jako samogłoskę
- uczy się zapisywać w liniaturze literę „o”, „O”;
- dzieli na sylaby i na głoski wybrane wyrazy;
- potrafi wyodrębnić głoskę „O” na początku wyrazu, w środku i na końcu;
Metody:
- słowna;
- podająca;
- aktywizujące: Metoda Dobrego Startu.
- ćwiczeń praktycznych;
aktywizujące: Metoda Dobrego Startu.
Środki dydaktyczne:
- pamiątki z wakacji przyniesione przez dzieci,
- sznurowadło,
- zeszyt do kaligrafii ( klasa O),
- tablica demonstracyjna „Litery”, „Od wierszyka do literki” Metoda Dobrego Startu,
Przebieg:
Pierwsza jednostka lekcyjna:
- Powitanie
„Oto ja” – zaprezentowanie się uczniów na forum grupy, przedstawienie swojego imienia, zainteresowań - „Wspomnień czar” prezentacja pamiątek z wakacji, wypowiadanie się na temat minionych wakacji ( dla chętnych uczniów).
- Poznajemy litery-nauczyciel prezentuje literę „o” i „O” drukowaną i pisaną, następnie uczniowie piszą palcem tą literę w powietrzu, układają ze sznurowadła obraz graficzny litery „o”.
- Nauczyciel pokazuje zapis litery „o”, „O” w liniaturze, uczniowie piszą literę w ze-szycie do kaligrafii.
- Nauczyciel rozdaje kartę pracy Metody Dobrego Startu, dzieci podkreślają w wyrazach literę „o”, „O”.
- Dzieci dzielą na sylaby wyrazy z zaznaczona literą „o”, następnie dzielą na głoski, próbują wyodrębnić głoskę „o” na początku wyrazu, w środku i na końcu.
- Dzieci poznają różnicę pomiędzy głoską a literą.
- Pożegnanie.