KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: Katarzyna Rutkowska
Lekcja 2 – 30 września
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna
Temat: Nasz plan na trzecią klasę. Uczymy się uczyć.
Cele główne:
- kształcenie dobrych nawyków uczenia się;
 - zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami Polek i Polaków;
 - rozwijanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za swój kraj.
 
Cele szczegółowe: uczeń:
- zna zasady pisowni wyrazów z „ó”;
 - zna i potrafi wyjaśnić pojęcia takie jak: konstytucja, prezydent, premier, sejm i senat;
 - potrafi wymienić najważniejsze cechy osoby odpowiedzialnej za reprezentowanie klasy;
 - dokonuje właściwego wyboru do rady samorządu klasowego;
 - próbuje określić receptę na zapamiętywanie;
 - aktywnie uczestniczy w zajęciach i zabawie.
 
Metody:
- podające – pogadanka, opis;
 - aktywizujące – praca w grupach, dyskusja, zabawy integracyjne;
 - praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
 
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 1a, podręcznik do szkoły podstawowej, „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 1.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Zaułek słówek – wyrazy z „ó”.
- Przywitanie dzieci.
 - Powtórzenie i utrwalenie wiadomości zdobytych na ostatnich zajęciach. Dokończenie zadań w zeszycie ćwiczeń.
 - Sprawdzenie pracy domowej.
 - Omówienie zasad pisowni z „ó”, podręcznik s. 10-11. Zapisanie w zeszycie notatki na temat: Kiedy piszemy „ó”. Wykonanie zadań w ćwiczeniach s. 10-11.
 
II jednostka lekcyjna:
Temat : Władze Rzeczypospolitej Polskiej.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, rządu, sejmu i senatu, obywateli Polski.
 - Porównanie wiedzy dzieci z informacjami z podręcznika na s. 14-15.
 - Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 14.
 - Przeprowadzenie w klasie wyborów do rady samorządu klasowego. Omówienie cech, które powinna posiadać osoba reprezentująca klasę.
 
III jednostka lekcyjna:
Temat : „Gazeta przyjazna”- Czy każdy z nas uczy się w taki sam sposób?
- Pogadanka na temat prowadzenia szkolnej gazetki na podstawie przykładu w podręczniku na s. 16-17. Zwrócenie szczególnej uwagi na zamieszczony w „Gazetce przyjaznej” wywiad z panią pedagog.
 - Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s.15.
 - Podział dzieci na grupy, które opracowują sposoby skutecznego uczenia się. Przedstawienie klasie swoich pomysłów. Dyskusja na temat tego, co w uczeniu się nam pomaga, a co przeszkadza.
 - Zadanie pracy domowej – ćw. 2 dla wszystkich i 3 dla chętnych na s. 15.
 
IV jednostka lekcyjna:
Temat : Dlaczego mózg jest ważny?
- Dyskusja o wielkiej odpowiedzialności naszego mózgu, o tym co warto robić, aby mózg lepiej pracował.
 - Analiza i porównanie wypowiedzi dzieci z przykładami w podręczniku s. 22-23.
 - Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń na s. 19.
 - Zadanie pracy domowej – ćw. 2, s.20.
 
V jednostka lekcyjna:
Temat : Podsumowanie i utrwalenie zdobytych wiadomości.
- Powtórzenie wiadomości i podsumowanie dnia w formie dokończonych przez dzieci zdań typu: Dziś dowiedziałem się o…
 
Podobała mi się lekcja na temat…
Na pewno przyda mi się ….
Nie zainteresowała mnie lekcja na temat …
- Przypomnienie o pracy do domu.
 - Zabawy integracyjne.
 - Pożegnanie dzieci.
 
