Konspekt

KONSPEKT DLA  KLASY III

OPRACOWAŁA: Katarzyna Rutkowska

Lekcja  2 – 30 września

Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna

Temat:  Nasz plan na trzecią klasę. Uczymy się uczyć.

Cele główne:

  • kształcenie dobrych nawyków uczenia się;
  • zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami Polek i Polaków;
  • rozwijanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za swój kraj.

Cele szczegółowe: uczeń:

  • zna zasady pisowni wyrazów z „ó”;
  • zna i potrafi wyjaśnić pojęcia takie jak: konstytucja, prezydent, premier, sejm i senat;
  • potrafi wymienić najważniejsze cechy osoby odpowiedzialnej za reprezentowanie klasy;
  • dokonuje właściwego wyboru do rady samorządu klasowego;
  • próbuje określić receptę na zapamiętywanie;
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach i zabawie.

Metody:

  • podające – pogadanka, opis;
  • aktywizujące – praca w grupach, dyskusja, zabawy integracyjne;
  • praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.

Środki dydaktyczne:

„Nasza szkoła” klasa III, część 1a, podręcznik do szkoły podstawowej, „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 1.

Przebieg:

I jednostka lekcyjna:

Temat :  Zaułek słówek – wyrazy z „ó”.

  1. Przywitanie dzieci.
  2. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości zdobytych na ostatnich zajęciach. Dokończenie zadań w zeszycie ćwiczeń.
  3. Sprawdzenie pracy domowej.
  4. Omówienie zasad pisowni z „ó”, podręcznik s. 10-11. Zapisanie w zeszycie notatki na temat: Kiedy piszemy „ó”. Wykonanie zadań w ćwiczeniach s. 10-11.

II jednostka lekcyjna:

Temat :  Władze Rzeczypospolitej Polskiej.

  1. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, rządu, sejmu i senatu, obywateli Polski.
  2. Porównanie wiedzy dzieci z informacjami z podręcznika na s. 14-15.
  3. Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 14.
  4. Przeprowadzenie w klasie wyborów do rady samorządu klasowego. Omówienie cech, które powinna posiadać osoba reprezentująca klasę.

 

III jednostka lekcyjna:

Temat :  „Gazeta przyjazna”- Czy każdy z nas uczy się w taki sam sposób?

  1. Pogadanka na temat prowadzenia szkolnej gazetki na podstawie przykładu w podręczniku na s. 16-17. Zwrócenie szczególnej uwagi na zamieszczony w „Gazetce przyjaznej” wywiad z panią pedagog.
  2. Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s.15.
  3. Podział dzieci na grupy, które opracowują sposoby skutecznego uczenia się. Przedstawienie klasie swoich pomysłów. Dyskusja na temat tego, co w uczeniu się nam pomaga, a co przeszkadza.
  4. Zadanie pracy domowej – ćw. 2 dla wszystkich i 3 dla chętnych na s. 15.

 

IV jednostka lekcyjna:

Temat : Dlaczego mózg jest ważny?

  1. Dyskusja o wielkiej odpowiedzialności naszego mózgu, o tym co warto robić, aby mózg lepiej pracował.
  2. Analiza i porównanie wypowiedzi dzieci z przykładami w podręczniku s. 22-23.
  3. Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń na s. 19.
  4. Zadanie pracy domowej – ćw. 2, s.20.

V jednostka lekcyjna:

Temat : Podsumowanie i utrwalenie zdobytych wiadomości.

  1. Powtórzenie wiadomości i podsumowanie dnia w formie dokończonych przez dzieci zdań typu: Dziś dowiedziałem się o…

Podobała mi się lekcja na temat…

Na pewno przyda mi się ….

Nie zainteresowała mnie lekcja na temat …

  1. Przypomnienie o pracy do domu.
  2. Zabawy integracyjne.
  3. Pożegnanie dzieci.