Konspekt dla klasy I
Opracowała : Agnieszka Płucienniczek
LEKCJA 2- 30 września
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna
Temat: To ja
Cele główne:
- integrowanie się grupy;
- całościowe rozpoznawanie imion – pisownia imion wielką literą;
- nauka daty swoich urodzin;
- utrwalenie podziału czasu na : dni tygodnia, miesiące i pory roku;
- czynne słuchanie opowiadania;
- udzielanie odpowiedzi do tekstu;
- budowanie zdań gramatycznie poprawnych;
- rysowanie znaków i szlaczków literopodobnych po śladzie, przygotowanie do pisania litery „a”
- wprowadzenie dużej i małej litery „a”, drukowanej i pisanej;
- analiza i synteza głoskowa wyrazów z głoską „a”;
- wyróżnianie głosek na początku wyrazu, w środku i na końcu;
- wyróżnianie w wypowiedzi zdania, w zdaniach wyrazy;
- ćwiczenie pamięci słownej i muzycznej;
- nabywanie sprawności manualnej.
Cele szczegółowe: uczeń:
- uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób;
- czeka cierpliwie na swoją kolej;
- utrwala imiona rówieśników;
- utrwala dni tygodnia, miesiące i pory roku;
- rozwija umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby i głoski;
- utrwala znajomość drukowanej litery „A” małej i dużej;
- rozpoznaje literę „a” jako samogłoskę
- uczy się zapisywać w liniaturze literę „a”, „A”;
- potrafi wyodrębnić głoskę „a” na początku wyrazu, w środku i na końcu;
- wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach głoski;
- ćwiczy pamięć słowna i muzyczną;
- czerpie radość ze wspólnego muzykowania..
Metody:
- słowna;
- ćwiczeń praktycznych;
- aktywizujące: Metoda Dobrego Startu, pedagogika zabawy.
Środki dydaktyczne:
tablica demonstracyjna „Litery”, „Od wierszyka do literki” Metoda Dobrego Startu, „Szlaczki łańcuszkowe- karty pracy”, duże talerze plastikowe, kasza manna, kredki, kartki białe A4,szalik
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Moje imię
- Powitanie
- „Zgadnij jak mam na imię”–zabawa integracyjna, utrwalenie imion rówieśników, dziele na sylaby i głoski.
- „Jak zapisać Twoje imię?”- poznanie zapisu imion, zwrócenie uwagi na pisanie imion wielką literą.
- „Mój kolega/koleżanka z ławki” praca plastyczna z wykorzystaniem kredek.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Dni tygodnia, miesiące, pory roku – czy pamiętasz?
- „Pory roku” zabawa ruchowa
- „Miesiące z pokazywaniem” przypomnienie nazw miesięcy
- Dni tygodnia – słuchanie wiersza Ludwika Jerzego Kerna
- Jak jest Twoja data urodzin? – utrwalenie ważnych dat.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Litera „a” , „A”
- Przypominamy sobie obraz graficzny małej i wielkiej litery „a”
- Dzielimy na sylaby wybrane wyrazy. Wyróżniamy głoskę „a” na początku, w środku i na końcu wyrazu. Podajemy swoje przykłady.
- Znajdź literę „a”, „A” – zaznaczanie w tekście.
- Szlaczki literopodobne – przygotowujemy się do poznania zapisu litery „a” w liniaturze.
- Litera „a”, „A”- poznajemy zapis.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Wspólne muzykowanie
- Poznanie piosenki „ Właśnie my”
- Inscenizowanie ruchem, utrwalenie słów i melodii piosenki
- Wspólne muzykowanie.