KONSPEKT DLA KLASY 2
OPRACOWAŁA: mgr Joanna Dębicka
Lekcja 6 – 25 listopada
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna
Temat: UCZYMY SIĘ W PLENERZE
Cele główne:
- wskazywanie miejsc, w których można zobaczyć barwy jesieni;
- umiejętność tworzenia przymiotników opisujących jesień;
- rozpoznawanie nazw drzew liściastych i iglastych na podstawie ich liści, szyszek, owoców lub nasion;
- znajomość niektórych produktów oraz potraw przygotowanych z ziemniaków;
- zapoznanie z definicją ekologii;
- znajomość zasad wymienności litery ó w o.
Cele szczegółowe: uczeń:
- czyta tekst opowiadania;
- wypowiada się na temat własnych obserwacji, wysłuchanego tekstu i ilustracji;
- uczestniczy w rozmowach o barwach jesieni, poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
- pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii);
- dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- odczytuje piktogramy z opakowań żywności ekologicznej;
- wie, jak ważna jest praca rolnika w gospodarstwie ekologicznym;
- wie, jaki jest związek między agroturystykąi ekologią a zdrowym trybem życia;
- rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych;
- układa pytania do podanych zdań;
- nazywa rośliny uprawne;
- wie, jakie produkty i potrawy przygotowuje się z ziemniaków;
- podejmuje działalność twórczą, wykorzystując materiały z czasopism reklamowych;
- opisuje życie w gospodarstwie ekologicznym;
- rozumie pojęcia wyrazu i zdania, układa zdania, wykorzystując zilustrowane wyrazy;
- nazywa zwierzęta w gospodarstwie wiejskim i wie, jakie warunki są konieczne do ich rozwoju;
- zna reguły ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z ch, ó, rz (wymienność).
Metody:
- czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania aktywnością, zadań, ćwiczeń;
- słowne: rozmowy,opowiadania, objaśnienia, metody żywego słowa, uczenie wierszy;
- oglądowe: utwory literackie.
Środki dydaktyczne:
„Nasze ćwiczenia klasa2” cz.1, Podręcznik „Nasza Szkoła klasa 2”,zeszyty w 3 linie, gazetki reklamowe, brystol, kredki, flamastry, kleje.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Jesienna wycieczka
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Czytanie czytanki „Jesienna wycieczka” z podręcznika ze strony 54.
- Zadanie w ćwiczeniach: wybieranie odpowiednich określeń, opisujących jesień we wcześniej czytanym tekście, zapisywanie nazw kolorów oraz tworzenie od nich rzeczowników i czasowników.
- Wspólne czytanie informacji na temat rodzajów drzew oraz ich części – podręcznik strona 40.
II jednostka lekcyjna:
Temat: W gospodarstwie ekologicznym
- Czytanka „W gospodarstwie ekologicznym” – strony 56-57.
- Rozmowa na temat żywności ekologicznej oraz tego, w jaki sposób się ją oznacza.
- Ćwiczenia – tworzenie pytań do podanych zdań oznajmujących.
- Nazywanie produktów oraz potraw przygotowanych z ziemniaków; wskazywanie tych, które są zdrowe, a których nie powinno się jeść w dużych ilościach.
- Przygotowanie plakatu reklamującego żywność ekologiczną.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Zaułek słówek – wyrazy z ó wymiennym
- Opowiadanie o ilustracji przedstawiającej wiejską zagrodę i jej otoczenie – podręcznik.
- Czytanie krótkiego tekstu, wskazywanie wyrazów z ó.
- Omówienie zjawiska wymienności ó na o.
- Nauka wierszowanej zasady ortograficznej, układanie zdań z wybranymi wyrazami.
- Ćwiczenia ortograficzne: wyodrębnianie wyrazów zapisanych w ciągu, pisanie ich w liniaturze, czytanie zagadkowego wierszyka, wyrazy z wymianą ó – o, zapisywanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą, tworzenie wyrazów z sylab.
- Zadanie pracy domowej.