KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Rutkowska
Lekcja 7 – 9 grudnia
Nazwa bloku programowego: Edukacja Wczesnoszkolna
Temat: Nasze codzienne sprawy.
Cele główne:
- omówienie sposobów rozwiązywania konfliktów – negocjacje; emocje w sytuacjach konfliktowych i ich konsekwencje;
- zapoznanie z pojęciem przysłówek;
- zachęcenie uczniów do czytania bajek.
Cele szczegółowe: uczeń:
- zna formę użytkową: ogłoszenie;
- w tekście literackim określa czas, miejsce akcji i wskazuje głównych bohaterów;
- tworzy kilkuzdaniową wypowiedź w formie ustnej i pisemnej;
- uczestniczy w rozmowach inspirowanych życiem codziennym i tekstem; prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
- pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- stosuje formy grzecznościowe;
- uczestniczy w zabawie pantomimicznej;
- odróżnia, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami;
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej;
- wie co to jest przysłówek;
- podaje przykłady wyrazów przeciwstawnych oraz o podobnym znaczeniu;
- wyjaśnia pojęcie morał;
- stosuje porównania.
Metody:
- podające – pogadanka, opowiadanie;
- aktywizujące – dyskusja; zabawa pantomimiczna;
- praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 2, podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 2.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Awantura. Dobra koleżanka, dobry kolega.
- Przywitanie dzieci.
- Omówienie wyników testu.
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Czytanie opowiadanie R. Jędrzejewskiej -Wróbel „Awantura”. Określenie czasu i miejsca akcji, bohaterów. Rozmowa na temat sytuacji konfliktowych, propozycje ich rozwiązania, zasady zapobiegania konfliktom. Rady dotyczące zachowania dobrej atmosfery w klasie. Cechy dobrego kolegi/koleżanki.
- Zabawa pantomimiczna: żywe rzeźby, nadawanie im tytułów. Pisownia czasowników z nie. Ustalenie kolejności wydarzeń w opowiadaniu; ustne opowiadanie na podstawie ilustracji, wykorzystanie w nim podanego słownictwa.
- Praca domowa ćw. 1, s. 5.
II jednostka lekcyjna:
Temat : Zaułek słówek – przysłówek.
- Wprowadzenie pojęcia przysłówek. Ogłoszenie – zasady pisania ogłoszeń, wskazanie głównych elementów; znaczenie zwrotów grzecznościowych w ogłoszeniach. Czytanie instrukcji. Wyszukiwanie przysłówków w ogłoszeniu i w wierszu A. Frączak. Wyrazy przeciwstawne, układanie i zapisywanie zdań z przysłówkami.
- Rola przecinka w zdaniu podrzędnie złożonym. Pisanie dialogu. Wyrazy o podobnym znaczeniu.
3.Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 8.
III jednostka lekcyjna:
Temat : Lew i zwierzęta.
- Czytanie wiersz M. Brykczyńskiego „Lew i zwierzęta”: bajka jako utwór literacki, znaczenie morału, nazwy cech wyglądu i charakteru, interpretacja sądu lwa, wyszukiwanie fragmentów w tekście. Zarekomendowanie bajek I. Krasickiego do samodzielnego przeczytania.
- Wyjaśnianie i zapisywanie związków frazeologicznych, zapisywanie zdań. Zdrobnienia, określanie cech za pomocą porównań – praca z zeszytem ćwiczeń na s. 11-12.
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.