KONSPEKT DLA KLASY 2,
OPRACOWAŁA: mgr Joanna Dębicka
Lekcja 8 – 13 stycznia
Nazwa bloku programowego: Edukacja Wczesnoszkolna
Temat : Pogoda
Cele główne:
- znajomość pojęcia kompas;
- rozpoznawanie kierunków świata;
- umiejętność czytania opowiadań ze zrozumieniem;
- opisywanie rodzajów wiatru.
Cele szczegółowe: uczeń:
- czyta tekst opowiadania;
- uzupełnia zdania;
- rozszerza zasób słownictwa i struktur składniowych;
- uczestniczy w rozmowach; prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
- pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii);
- dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- rozpoznaje kierunki świata;
- czyta tekst informacyjny;
- zna przyrządy służące do pomiaru zjawisk atmosferycznych;
- nazywa rodzaje wiatru;
- uważnie słucha opowiadania;
- tworzy kilkuzdaniową wypowiedź;
- uczestniczy we wspólnym tworzeniu bajki;
- uczestniczy w scenkach;
- zgodnie współpracuje z innymi w zabawie.
Metody:
- czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania aktywnością, metoda zadań;
- słowne: rozmowy, opowiadania, objaśnienia;
- oglądowe: utwory literackie.
Środki dydaktyczne:
„Nasze ćwiczenia klasa2” cz.1, Podręcznik część 1B „Nasza Szkoła klasa 2”, zeszyty w 3 linie, kredki, kartki formatu A4.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: O czterech synach mamy pogody
- „O czterech synach mamy pogody” czytanie opowiadania M. Kownackiej, wskazanie głównych bohaterów, opowiadanie o każdym z nich.
- Słuchanie tekstu „Cztery kierunki świata”. Rozmowa sprawdzająca rozumienie tekstu, podawanie nazw zawodów, w których jest niezbędna umiejętność określania kierunków.
- Wyjaśnienie pojęcia kompas, wskazywanie sytuacji, w których może być wykorzystywany. Uzupełnianie zdań wyrazem „kompas” w różnych formach. Uzupełnianie zdań nazwami kierunków geograficznych.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Jak wieje wiatr?
- Czytanie tekstu informacyjnego w podręczniku. Na podstawie tekstu informacyjnego i własnych obserwacji próba odpowiedzi na pytanie: Jak wykorzystuje się siłę wiatru?
- Zadania w zeszycie ćwiczeń: nazywanie przyrządów służących do obserwacji pogody, podpisywanie ilustracji. Czytanie informacji o rodzajach wiatrów, podpisywanie zdjęć.
- Uzupełnianie zdań czasownikami, opisującymi „czynności” wiatru na podstawie ilustracji.
- Uzupełnianie zdań nazwami zjawisk przyrodniczych: burza, deszcze, wiatr.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Jezioro i gwiazdy
- Opowiadanie R. Jędrzejewskiej -Wróbel pt.: „Jezioro i gwiazdy”: rozmowa sprawdzająca zrozumienie tekstu (wspomagana pytaniami); porządkowanie wydarzeń oraz zaznaczanie określeń czarnej plamy z opowiadania.
- Zadanie w zeszycie ćwiczeń: wymyślanie i zapisywanie zdania – zaklęcia budzącego rusałkę.
- Projektowanie ilustrowanej książeczki „Spacery w wyobraźni”.
- Teatr dłoni – zabawa cieniem w parach. Wyjaśnienie zwrotu Strach ma wielkie oczy.
Wyszukiwanie rymów do podanych wyrazów – zeszyt