KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Rutkowska
Lekcja 9 – 20 stycznia
Nazwa bloku programowego: Edukacja Wczesnoszkolna
Temat: Poznajemy kontynenty – Afryka.
Cele główne:
- poznanie zasad pisowni wyrazów z ch oraz h;
- poszerzanie zakresu słownictwa i struktur zdaniowych;
- utrwalenie wiadomości o częściach mowy oraz o stosowaniu wielkiej litery;
- poszerzenie wiedzy na temat Afryki;
- doskonalenie współpracy w grupie.
Cele szczegółowe: uczeń:
- czyta teksty informacyjne;
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje;
- zna i stosuje zasady pisowni wyrazów z ch i h;
- współpracuje z innymi w grupie;
- określa miejsce akcji opowiadania i wskazuje głównych bohaterów;
- tworzy wypowiedź ustną i pisemną;
- opisuje życie bohaterki opowiadania;
- rozszerza zasób słownictwa;
- uczestniczy w rozmowach, prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
- pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości i tradycji kulturowej innych narodów;
- rozpoznaje i nazywa niektóre rośliny i zwierzęta egzotyczne;
- nazywa i wskazuje Afrykę na mapie.
Metody:
- podające – pogadanka, tekst informacyjny;
- aktywizujące – burza mózgów, dyskusja;
- praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 2, podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 2; mapa.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Zaułek słówek – wyrazy z ch.
- Przywitanie dzieci.
- Przypomnienie wiadomości z ostatnich zajęć.
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Czytanie tekstu o góralskiej chacie w Beskidach i podkreślanie wyrazów z ch.
- Wyjaśnienie zasad kiedy piszemy ch – przykłady.
- Podział dzieci na cztery grupy – każda grupa wybiera spośród podanych wyrazów z ch daną część mowy, np. rzeczownik , czasownik, przymiotnik, przysłówek i wpisuje do tabeli.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s.62.
II jednostka lekcyjna:
Temat : Pod baobabem.
- Burza mózgów – wypisanie na tablicy skojarzeń dzieci ze słowem „baobab”.
- Głośne czytanie opowiadania A. Onichimowskiej „Pod baobabem”: ustalenie miejsca akcji, głównych bohaterów; codzienne zajęcia Sify; problemy mieszkańców wioski; wyjaśnienie znaczenia nowych wyrazów.
- Wskazywanie na mapie Afryki, określanie jej położenia względem Polski. Znaczenie tolerancji dla tradycji i sposobu życia mieszkańców różnych kontynentów. Planowanie odwiedzin u Sify w Afryce, ustne opisanie przygotowań do wyprawy.
- Wielka litera w pisowni nazw państw afrykańskich i ich mieszkańców.
- Czytanie tekstu informacyjnego o baobabie; układanie pytań do tekstu o baobabie, podkreślanie w tekście zdań, które są odpowiedziami.
- Praca domowa ćw. 1, s. 63.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Podróże z Obieżyświatem – Afryka.
- Zapiski Obieżyświata z podróży do Afryki – analiza zadań trzech grup i wypowiedzi na temat ich prezentacji; wypowiedzi na temat życia mieszkańców Afryki i ich tradycji.
- Trzy typy afrykańskich krajobrazów – czytanie zdań, wskazywanie cech chara-kterystycznych tych krajobrazów; wyszukiwanie nazw afrykańskich zwierząt i roślin. Pisownia nazw geograficznych wielką literą. Zapisanie notatki o Saharze – tworzenie zdań złożonych.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 65-67.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Zaułek słówek – wyrazy z h.
- Poznanie zasad pisowni wyrazów z
- Wyszukiwanie w tekstach wyrazów z literą Układanie zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących i wykrzyknikowych z wybranymi wyrazami z h. Tworzenie przymiotników od rzeczowników. Wyszukiwanie wyrazów ukrytych w innych wyrazach.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 68
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.