KONSPEKT DLA KLASY 1
OPRACOWAŁA: Agnieszka Płucienniczek
Lekcja 10 – 3 lutego
Nazwa bloku programowego: Dużo umiem, dużo wiem
Cele główne:
- słuchanie z uwagą wypowiedzi nauczyciela;
- określanie położenia przedmiotu na płaszczyźnie i przestrzeni;
- porównywanie zbiorów;
- utrwalenie liter polskiego alfabetu;
- wyodrębnianie wybranych głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie;
- utrwalenie znaków interpunkcyjnych ( kropka, pytajnik);
- zapoznanie z lekturami szkolnymi;
Cele szczegółowe: uczeń:
- wykonuje zadania zgodnie z usłyszaną instrukcją;
- posługuje się określeniami za, przed, nad, pod, obok, wyżej, niżej, między;
- poszerza zakres słownictwa o słowa: abecadło, alfabet;
- wie czym różni się litera od głoski;
- potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej;
- wie, że zdanie zaczynamy pisać wielka literą i kończymy odpowiednim znakiem interpunkcyjnym;
- rozwija umiejętność samodzielnego czytania;
- rozwija sprawność motoryczną pisząc ślaczkiliteropodobne.
Metody:
- podająca;
- czynna;
- aktywizująca.
Środki dydaktyczne:
Elementarz odkrywców cz.2 i 3, zeszyt w 3 linie, ksero dodatkowej karty pracy, ksero ćw. grafomotorycznego, ksero wiersza do samodzielnego czytania „Słoń Trąbalski”, zadanie matematyczne ćw. orientacji na płaszczyźnie
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Gdzie schował się pies?
- Określenia za, przed, nad, pod, obok, wyżej, niżej, między, uzupełnianie ilustracji zgodnie z warunkami podanymi przez nauczyciela – praktyczne stosowanie określeń.
- Mniej, więcej, tyle samo – przeliczanie przedmiotów.
- Liczby – jakie już znam?
II jednostka lekcyjna:
Temat: W świecie liter
- Wykonanie dodatkowej Karty powtórzenie wiadomości z I semestru.
- Słuchanie wiersz J. Tuwima „ Abecadło”wyjaśnianie pojęć abecadło, alfabet.
- Głoska czy litera? Przypomnienie różnic oraz utrwalenie pojęcia samogłoska, spółgłoska.
- Praca w kartach – ćwiczenia w pisaniu liter i wyrazów z poznanych liter; wyodrębnianie głosek w nagłosie
III jednostka lekcyjna:
Temat: Bawimy się słowami
- Krzyżówka – odczytanie hasła, wyjaśnienie znaczenia słowa rysy, zwrócenie uwago na wieloznaczność danego słowa.
- Dopasowywanie wyrazów z wyklejanki, tworzenie rymowanki.
- Czytanie wyrazów wspak, zapisywanie powstałych słów.
- Głoska ‘w’- różnicowanie w – f
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Umiem już pisać i czytać!
- Grafomotoryka – ćwiczenia przygotowujące do pisania.
- Rozsypanka wyrazowa – łączenie wyrazów w zdania i zapisywanie ich.
- Tabela z wyrazami – odszukiwanie ukrytych wyrazów i przepisywanie ich.
- „Słoń trąbalski” samodzielne głośne czytanie fragmentu lektury.