KONSPEKT DLA KLASY II
OPRACOWAŁA: mgr Joanna Dębicka
Lekcja 11 – 17 lutego
Nazwa bloku programowego: Czas
Cele główne:
- doskonalenie czytania na głos;
- umiejętność wyszukiwania informacji w tekście;
- zauważanie zmian zachodzących w technologii;
- poznanie zwyczajów ludzi żyjących w dawnych czasach;
- dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100;
Cele szczegółowe: uczeń:
- czyta rymowanki, zwracając uwagę na interpunkcję i intonację;
- słucha wypowiedzi i korzysta z informacji;
- czyta teksty dla dzieci;
- rozumie sens kodowania i dekodowania informacji, rozwiązuje rebusy i krzyżówki;
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje;
- uczestniczy w rozmowach; udziela odpowiedzi, prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski;
- poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
- dba o kulturę wypowiadania się;
- pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- zaznacza wybrane fragmenty tekstu, określa czas, miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów;
- wie, czym zajmowali się ludzie dawniej i czym zajmują się dziś;
- opowiada o przygodach bohaterki komiksu i o swoim rozkładzie dnia;
- odróżnia dobro od zła;
- odczytuje liczby dziesiątkami do 100;
- zapisuje cyframi i odczytuje liczby do 100;
- rozumie dziesiątkowy system pozycyjny;
- rozwiązuje zadania tekstowe;
- odczytuje wynik pomiaru na linijce;
- porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 100, używa znaków >, <, =;
- dodaje i odejmuje pełne dziesiątki i jednakowe składniki w zakresie 100;
- wykonuje łatwe obliczenia pieniężne;
- zna monety i banknoty, które są w obiegu.
Metody:
- czynne: metoda kierowania aktywnością, metoda zadań, metoda ćwiczeń;
- słowne;
- oglądowe: obserwacja i pokaz: przedmioty i czynności; udostępnianie sztuki: utwory literackie.
Środki dydaktyczne:
„Nasze ćwiczenia klasa2” cz.2,„Podręcznik część 2„Nasza Szkoła klasa 2”,zeszyty w 3 linie,„Nasze ćwiczenia. Matematyka” cz. 2, centymetr krawiecki, zdjęcia polskich banknotów.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: „Jest…” R. Jedrzejewska – Wróbel
- Czytanie opowiadania R. Jędrzejewskiej-Wróbel „Jest…”: opisywanie wieczoru i przygotowań Magdy do snu; dzielenie się własnymi doświadczeniami; uzupełnianie zdań na podstawie tekstu.
- Układanie i pisanie zdania z rozsypanki wyrazowej – wielka litera na początku zdania i kropka na końcu.
- Otaczanie odpowiednim kolorem pętlą ilustracji, które przedstawiają sposoby porozumiewania się dawniej i dziś.
- Znaczenie słowa dzwonić w różnych związkach wyrazowych – układanie zdania w wybranym zwrotem.
II jednostka lekcyjna:
Temat: „Było…”R. Jędrzejewska-Wróbel
- Opowiadanie R. Jędrzejewskiej -Wróbel „Było…”: sprawdzenie rozumienia tekstu (bohaterowie, miejsce i czas akcji), wyszukiwanie fragmentów (warunki życia dzieci w zamożnych rodzinach w dawnych czasach), uzupełnianie zdań na podstawie tekstu, modyfikacja zdań i ich pisanie.
- Porównanie sytuacji opisanych w opowiadaniach „Było…” i „Jest…”, zajęć ludzi dawniej i dziś.
- Ćwiczenie spostrzegawczości – wyszukiwanie na ilustracji elementów niepasujących do dawnego miasta.
- Poznanie dawnych zawodów i nazw ludzi, którzy je wykonywali.
III jednostka lekcyjna:
Temat: „Będzie?”R. Jędrzejewska-Wróbel
- Przewidywanie zmian, jakie mogą dokonać się w przyszłości, i opowiadanie o nich. Opisywanie przygód Eldo na podstawie komiksu i rozmowa o planowaniu czasu na czytanie.
- Porównanie trzech tekstów „Jest…”, „Było…”, „Będzie?” (podobieństwa i różnice). Dzieci wymieniają zalety czytania.
- Wymyślanie nazw dla projektowanych przedmiotów i ustalanie, do czego mogą służyć.
- Uzupełnianie zdań na podstawie tekstu.
- Wybieranie odpowiednich wyrazów do zdań – wyrazy wieloznaczne.
- Układnie i zapisywanie zdania z wyrazem gra.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Liczymy dziesiątkami, czyli jak?
- Liczenie elementów po dziesięć. Rozwiązywanie zadań tekstowych – liczenie pełnymi dziesiątkami.
- Porównywanie pełnych dziesiątek – znaki >,<,=.
- Rozwiazywanie zagadek matematycznych – wyodrębnianie zbiorów zgodnie z podanymi warunkami.
- Proste obliczenia pieniężne – zabawa w rozmienianie banknotów polskich.