KONSPEKT DLA KLASY I
OPRACOWAŁA:Katarzyna Jefmańska
Lekcja 11– 17 lutego
Nazwa bloku programowego: Dbamy o zdrowie.
Cele główne:
- opowiadanie historyjki własnym zdaniem;
- łączenie wyrazóww pary z „ó’ wymiennym;
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej;
- poznanie dwuznaków „sz” i „cz” ;
- wyszukiwanie w zdaniach prawdy i fałszu;
- uzupełnianie wyrazów głoska „s”, „sz”;
- łączenie ilustracji z odpowiadającymi im wyrazami;
- ćwiczenie głośnego czytania;
- dopisywanie brakującej sylaby oraz jej zapisywanie;
- wyszukiwanie głosek „sz” i „cz” w tekście;
- klasyfikowanie figur geometrycznych;
- kształtowanie pojęcia liczby 1, 2, 3, 4 w aspekcie głównym i porządkowym;
- kształtowanie pojęcia odejmowania i dodawania.
Cele szczegółowe:uczeń:
- potrafi ułożyć ilustracjewedługkolejności zdarzeń;
- potrafi ułożyć zdania z rozsypanych wyrazów;
- poznaje obraz graficzny oraz zapis liter: „sz”, „Sz” oraz „cz”, Cz”
- potrafi zaznaczyć w tekście poznane litery;
- pisze odręcznie i czytelnie w jednej linii;
- łączy w pary rymujące się wyrazy;
- wie, w którym wyrazie wpisać głoskę „s”, „sz”;
- czyta na głoś krótkie zdania.;
- dobiera podpisy do obrazków;
- potrafi wskazać i prawidłowonazwać wybrane figury geometryczne;
- odczytuje i zapisuje liczby 1,2,3,4;
- porównuje liczby, porządkuje je od najmniejszej do największej;
- uczy się zapisywać działania arytmetyczne.
Metody:
- podające: pogadanka;
- praktycznych działań;
- aktywizująca: burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Zeszyt ćw. część 3;Podręcznik Elementarz Odkrywców cz.3;rzutnik, ksero zadań matematycznych
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Gdy jesteśmy chorzy
- „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?” – Hanna Ochocka – słuchanie opowiadania o wróbelku Elemelku oraz rozmowa kierowana inspirowana wysłuchanym tekstem.
- Numerowanie ilustracji zgodnie z kolejnością zdarzeń,opowiadanie historyjki własnym zdaniem.
- Odczytywanie rad zwierząt dla wróbelka Elemelka, łączenie ich z odpowiednimi postaciami.
- Wyrazy z „ó” wymiennym – łączenie początku zdania z jego zakończeniem, podkreślenie wyrazów z „ó” zamkniętym oraz tworzenie par z wyrazami, w których „ó” wymienia się na „o” .
- Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Edukacja matematyczna
- Figury geometryczne – zagadki słowne i obrazkowe.
- Liczby 1,2,3,4 – przeliczanie w zakresie 4 i więcej, nabywanie umiejętności zapisywania liczb.
- Wiem ile brakuje!-dopełnianie do 4 i więcej
- III jednostka lekcyjna:
Temat: Co piszczy w szafie?
- Słuchanie tekstu z Podręcznika odkrywców str.26 – odszukiwanie wyrazów z „sz”, odczytywanie ich, wskazywanie bohaterów miejsca akcji.
- Wprowadzenie dwuznaku„sz”,analiza wzrokowo-słuchowa wyrazów z sz; pisanie tych wyrazów po śladzie.
- Tworzenie wyrazów z sylab z dwuznakiem „sz”, odczytywanie oraz zapisywanie ich; łączenie wyrazów z odpowiednimi obrazkami; uzupełnianie wyrazów „s” lub „sz”.
- Zdania prawdziwe i fałszywe, podpisywanie ilustracji wyrazami z ramki.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Co mądra głowa nosi na głowie?
- Wspólne czytanie tekstu, odszukiwanie i wypowiadanie z tekstu wyrazów z „cz”, wyszukiwanie różnych nakryć głowy.
- Wprowadzeniedwuznaku cz, Cz; analiza słuchowo-wzrokowa wyrazów z cz; pisanie wyrazów z dwuznakiem „cz”, rozwiązywanie rebusów.
- Podziałwyrazów na głoski i sylaby, wyrazy z dwuznakiem „cz” i ich zdrobnienia.
- Łączenie pasujących do siebie wyrazów w pary oraz zapisywanie przy odpowiednim obrazku, podkreślenie litery ‘cz”.
- Wykreślenie niepasującego wyrazu do pozostałych na pasku wyrazów, uzasadnienie wyboru.