KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Rutkowska
Lekcja 11 – 17 lutego
Nazwa bloku programowego: Bawimy się w filmowców i radiowców.
Cele główne:
- poznanie zawodów związanych z pracą w radiu i przy produkcji filmu;
- rozwijanie zainteresowania czytelnictwem baśni i wierszy;
- doskonalenie pisowni wyrazów z utratą dźwięczności oraz „nie” z czasownikami;
- poszerzanie zakresu słownictwa i struktur zdaniowych.
Cele szczegółowe: uczeń:
- wie, że w języku polskim wiele wyrazów zapisujemy inaczej, niż wymawiamy i słyszymy;
- pisze test w oparciu o przeczytaną lekturę;
- potrafi wypowiedzieć się na temat przeczytanej baśni H. Ch. Andersena „Calineczka”;
- nazywa osoby pracujące przy produkcji filmu i omawia ich zadania;
- uczestniczy w rozmowach, odwołując się do ilustracji, tekstów i własnych przemyśleń;
- rozumie pojęcia litera, wyraz, zdanie;
- samodzielnie tworzy dialogi;
- odgrywa scenki;
- czyta z podziałem na role;
- wie, jakie osoby pracują w radiu i czym się zajmują;
- pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną;
- wie, kim są: Julian Tuwim, H. Ch. Andersen.
Metody:
- podające – pogadanka, tekst informacyjny;
- aktywizujące – scenki dramowe, dyskusja;
- praktyczne- pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydaktyczne:
„Nasza szkoła” klasa III, część 3A, podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 3.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Zaułek słówek – mowa a pismo.
- Przywitanie dzieci.
- Przypomnienie wiadomości z ostatnich zajęć.
- Sprawdzenie pracy domowej – test z lektury „Calineczka”. Rozmowa na temat przeczytanej baśni.
- Wyjaśnienie dzieciom różnicy pomiędzy pisownią niektórych wyrazów, a ich wymową. Pisownia wyrazów z utratą dźwięczności, układanie zdań.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s.27.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Na planie filmowym.
- Opowiadanie o ilustracji „Na planie filmowym”. Wyjaśnianie pojęcia fotoreportaż. Opracowywanie listy materiałów do wykonania kostiumów i rekwizytów. Opisywanie wybranej postaci z opowiadania „Przygoda na satelicie”.
- Uzupełnianie czasownikami w odpowiedniej formie notatki o pracy ludzi związanych z produkcją filmów. Nazwy gatunków filmowych. Pisownia tytułów filmów. Pisanie kilku zdań o ulubionym filmie.
- Ustalanie znaczenia wyrazów z tej samej rodziny i tworzenie rodzin różnych wyrazów. Formy czasowników w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym.
4.Tworzenie w parach dialogów do historyjki obrazkowej. Odgrywanie scenki.
- Wykonanie zdań w zeszycie ćwiczeń s. 30-32.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Projekt „Ptasie radio”.
- Czytanie tekstu „Projekt Ptasie radio”: omawianie zadań poszczególnych grup i sposobów ich realizacji; nazwy zawodów związanych z radiem.
- Poznanie wierszy dla dzieci napisanych przez Juliana Tuwima; wyrazy dźwiękonaśladowcze; pisownia tytułów wierszy; rozwijanie zdań.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 33-34.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Zaułek słówek – pisownia „nie” z czasownikami.
- Czytanie dialogu z podziałem na role, rozmowa sprawdzająca rozumienie wywiadu. Omawianie ilustracji w podręczniku.
- Pisownia nie z czasownikami, czasowniki w trybie rozkazującym, układanie zdań.
- Dialog – uzupełnianie czasownikami; sposób zapisu (interpunkcja) i wyrażania uczuć rozmówców (czasowniki); kontynuowanie rozmowy w formie pisemnej.
- Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń s. 35.
- Praca domowa: ćw. 1, s.36.
- Podsumowanie wiadomości.
- Pożegnanie dzieci.