KONSPEKT DLA KLASY 1
OPRACOWAŁA: Katarzyna Jefmańska
Lekcja 13 – 17 marca
Nazwa bloku programowego: Wielkanoc.
Cele główne:
- słuchanie z uwagą wypowiedzi nauczyciela;
- utrwalenie liter polskiego alfabetu;
- nabywanie umiejętności płynnego czytania;
- poznanie zwyczajów i tradycji wielkanocnych;
- nabywanie umiejętności tworzenia zdań poprawnie gramatycznie;
- rozwijanie spostrzegawczości.
Cele szczegółowe: uczeń:
- wykonuje zadania zgodnie z usłyszaną instrukcją;
- czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć;
- pisze zdania odręcznie, czytelnie, płynnie;
- identyfikuje się z rodziną;
- respektuje normy i reguły postępowania w rodzinie;
- zna tradycje, potrawy świąteczne, zawartość koszyka wielkanocnego;
- zna alfabet;
- potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej;
- wie, że imiona zaczynamy pisać wielka literą;
- rozwija sprawność motoryczną pisząc szlaczki;
- potrafi wyszukać wyrazy w wyrazach;
- potrafi liczyć w zakresie 10 i więcej.
Metody:
- podająca; pogadanka;
- czynna: praktycznych działań;
- aktywizująca: burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Ilustracje przedstawiające Święta Wielkanocne, Podręcznik Elementarz odkrywców – cz. 3, Ćwiczenia Elementarz odkrywców – cz. 3. Karta pracy, przygotowany tekst kartkówki z matematyki nr.1, przygotowany tekst kartkówki nr 3, s. 1., ksero testów sprawdzajacych
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Powtórzenie wiadomości
- Dzielenie wyrazów na sylaby.
- Uzupełnianie wyrazów sylabami.
- Kończeniezdań wybranymi wyrazami z ramki.
- Wypisywanie wyrazów ukrytych wyrazach.
- Kartkówka.
- Sprawdzenie znajomości liter polskiego alfabetu.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Matematyka
- Przeliczanie zbiorów, używanie określeń tupu: więcej, mniej, tyle samo.
- Utrwalenie liczb porządkowych.
- Kartkówka.
III jednostka lekcyjna:
Temat: Przygotowania do Świąt Wielkanocnych
- „Na wielkanocnym stole” – Małgorzata Strzałkowska – głośne czytanie utworu, opisywanie wielkanocnego stołu na podstawie wiersza.
- Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej i zapisywanie ich przy odpowiednich ilustracjach.
- Wypowiadaniesię na temat przygotowań do Wielkanocy i tradycji związanych z tymi świętami.
- Zaznaczanie w ramkach sylab tworzących wyraz Tworzenie izapisywanie wyrazów z pozostałych sylab.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Wielkanocne zwyczaje
- Czytanie ze zrozumieniem – rozpoznawanie pisanek na podstawie opisu. Podpisywanie odpowiednich pisanek – wielka litera w imionach. Kończenie rozpoczętych wzorów na ilustracjach z pisankami.
- Wypowiadanie się na temat zwyczajów wielkanocnych na podstawie ilustracji i uzyskanych wiadomości.
- Koszyk wielkanocny -ustalanie zawartości wielkanocnego koszyczka. Wklejanie odpowiednich znaczków z potrawami. Ozdabianie koszyczka.
- Rozwiązywanie krzyżówki, odczytanie hasła, wyjaśnianie przez dzieci, co dane hasło oznacza.
- Kończenie rysowania wielkanocnych baranków w jednakowy sposób.