KONSPEKT DLA GRUPY PRZEDSZKOLNEJ
OPRACOWAŁA : Angelika Szambelan
Lekcja 24 – 7 kwietnia
Nazwa bloku programowego : Poznajemy świat za pomocą zmysłów
Temat : Nasze zmysły – zabawy sensoryczne
Cele główne:
- poznawanie przedmiotów przez świadome wykorzystywanie zmysłów: wzroku, smaku, słuchu, węchu, dotyku.
- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.
Cele szczegółowe – dziecko:
- potrafi w toku działań badawczych wykorzystać zmysły do poznawania różnych przedmiotów
- składa obrazek pocięty na 4 części/ podejmuje próbę złożenia obrazka pociętego na 4 części;
- stara się za pomocą dotyku rozpoznać zawartość balona;
- stara się połączyć w pary jajka- niespodzianki, wydające te same dźwięki;
- stara się rozpoznać przyprawę po zapachu;
- łączy w pary sylwety skarpet o jednakowym wzorze/ podejmuje próbę połączenia w pary sylwet skarpet;
- rozróżnia kolory: czerwony, zielony, niebieski, żółty;
- rozróżnia smaki: gorzki, słodki, słony, kwaśny/ podejmuje próbę rozróżnienia 4
smaków;
Metody :
- czynne
- oglądowe
Środki dydaktyczne:
przepaska na oczy; emblematy 5 zmysłów; balony z: grochem, hydrożelem, mąką, fasolą, obrazki produktów; sylwety balonów; jajka niespodzianki z: monetami, cukrem, pomponami, makaronem; woreczki strunowe z: cynamonem, goździkami, pieprzem, czosnkiem, koperkiem, papryką, obrazki przypraw; sylwety skarpet, sylweta komody; miseczki z jedzeniem: cytryna, ogórek kwaszony, masło czekoladowe, miód, kawa, kakao, sól, kucharek; słoiki z naklejonymi numerkami; kartonowe koło, wata, pompony, piórka, nakrętki, gąbki, kawa, nadmuchane baony, hydrożel, makaron, ryż, jednorazowe łyżeczki.
Zajęcia dydaktyczne :
- Powitanie – zabawa integracyjna ,,Witam tych, którzy..’’
- Zabawa rozwijająca zmysł wzroku – ,,Drużyna zmysłu’’
- Zajęcia dydaktyczne – ,,Balonowe zagadki’’
- Zabawa rozwijająca percepcję słuchową – ,,Dźwiękowe jajka niespodzianki’’
- Zajęcia ruchowe – ,,Zawody zmysłów’’
- Zabawa rozwijająca zmysł węchu – ,,Woreczki zapachowe’’
- Zabawa rozwijająca zmysł wzroku – ,,Skarpetki do pary’’
- Zajęcia dydaktyczne – ,,Różne smaki’’
- Zabawa ruchowa- ,, Zmysłowe drużyny’’
- Podsumowanie zajęć, podziękowanie za wspólnie spędzony czas