Konspekt dla grupy przedszkolnej
Opracowała: mgr Anna Guzińska
Lekcja 15 – 21 kwietnia
Nazwa bloku programowego : Tak mija nam czas.
Temat : W zegarze mieszka czas.
Cele główne:
- Rozwijanie sprawności językowych;
- Rozwijanie mowy i myślenia;
- Poznawanieróżnych przyrządów do mierzenia czasu;
- Próby zrozumienia pojęć: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość;
- Utrwalanie nazw pór dnia;
- Rozwijaniepamięci i spostrzegawczość;
- Rozwijanie aktywności twórczej poprzez udział w zabawach parateatralnych
Cele szczegółowe – dziecko:
- Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ortofonicznych;
- Wymyśla odpowiedzi na pytanie „Po co ludzie wymyślili zegary? oraz Co robi czas?” – rozwija mowę spontaniczną;
- Zna historię powstawania zegarów;
- Rozpoznaje i nazywa zegar słoneczny, zegar wodny, klepsydra, zegar mechaniczny, zegar elektroniczny;
- Potrafi wskazać obrazek, którego brakuje;
- Stosuje i rozumie określenia czasu przeszłość, teraźniejszość , przyszłość;
- Posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem wcielając się w różne role,
- Wymienia pory dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc;
- Rysuje obrazek dotyczący własnych przeżyć;
Zajęcia dydaktyczne :
- Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych „Zegary”
- „Po co, ludzie wymyślili zegary?”- poszukiwanie odpowiedzi na pytanie.
- „W krainie zegarów”- wysłuchanie opowiadania nauczyciela o historii powstania zegarów i obejrzenie ilustracji poszczególnych zegarów: zegar słoneczny, zegar wodny, klepsydra, zegar mechaniczny, zegar elektroniczny.
- Zabawa, „Którego obrazka brakuje?”- dzieci siedzą w kole, na dywanie rozłożone są obrazki przedstawiające różne zegary. Dzieci przyglądają się dokładnie obrazkom, rozpoznają zegary, nazywają je. Następnie odwracają się, nauczyciel w tym czasie chowa jeden obrazek. Dzieci próbują odgadnąć, którego obrazka brakuje lub, który obrazek zmienił miejsce.
- Zabawa słownikowa: „Co robi czas?”- dzieci wspólnie z nauczycielem poszukują odpowiedzi na pytanie: co robi czas?
- Zabawa dydaktyczna „ Wehikuł czasu”- dzieci w zależności od czasu: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zamieniają się w dinozaury, dzieci w przedszkolu i roboty.
- „Mój dzień” – historyjka obrazkowa służąca utrwalaniu nazw pór dnia.
- Zabawa „Co robiłem rano, w południe, wieczorem?”
- Rysowanie obrazka pt. „Co robiłem wczoraj”
- Nauka wierszy i piosenek na uroczystość z okazji „Dnia Mamy i Taty”