KONSPEKT DLA KLASY III
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Rutkowska
Lekcja 16 – 12 maja
Nazwa bloku programowego: Majowe święta.
Cele główne:
- poznanie najważniejszych majowych świąt;
- uwrażliwienie dzieci na piękno majowej przyrody;
- praktyczne posługiwanie się zegarem i kalendarzem;
- zrealizowanie uroczystości z okazji Dnia Matki.
Cele szczegółowe: uczeń:
- czyta i rozumie wiersze;
- wypowiada się na temat piękna majowej przyrody;
- wyjaśnia znaczenie wyrazów archaicznych;
- wie, jakie święta przypadają w pierwsze dni maja;
- wyjaśnia, co to jest konstytucja;
- zna nazwiska Polaków, związanych z uchwaleniem pierwszej konstytucji;
- rozumie znaczenie słowa „patriota”;
- zna hymn Polski;
- w praktyczny sposób posługuje się zegarem i kalendarzem;
- recytuje wiersz dla mamy i śpiewa piosenki.
Metody:
- podające;
- aktywizujące;
Środki dydaktyczne:
Kalendarz, zegar, Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Matki, portrety mam, magnetofon; „Nasza szkoła” klasa III, część 4, Podręcznik do szkoły podstawowej; „Nasze ćwiczenia” klasa III, część 4.
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat : Strofy o maju.
- Przywitanie dzieci.
- Maj w poezji – czytanie wybranych wierszy dotyczacych wydarzeń historycznych związanych ze Świętem Pracy, Świętem Narodowym Trzeciego Maja i Świętem Flagi.
- Piękno majowej przyrody w wierszu i za oknem – rozmowa kierowana o majowej przyrodzie.
- Ćwiczenia językowe – kończenie zdań na podstawie wiersza „Radosny dzień”. Tworzenie przymiotników i czasowników od nazw kolorów. Układanie zdań. Wyjaśnianie znaczenia związku frazeologicznego: zzielenieć ze złości.
- Praca domowa ćw. 1, s. 5 (część 4)
II jednostka lekcyjna:
Temat: Dopóki żyjemy.
- Czytanie opowiadania J. Inglota „Dopóki żyjemy”. Wyjaśnienie znaczenia wyrazów archaicznych. Wyszukiwanie fragmentu wyjaśniającego, czym jest Konstytucja 3 maja i kiedy została uchwalona. Porządkowanie zdań zgodnie z kolejnością wydarzeń w opowiadaniu. Układanie planu kolejnych wydarzeń – praca w parach.
- Hugo Kołłątaj – czytanie notki biograficznej. Poznawanie sylwetek innych Polaków związanych z uchwaleniem pierwszej konstytucji – praca z dostępnymi materiałami źródłowymi.
- Wyjaśnianie znaczenia słowa patriota. Tworzenie związków rzeczownika z przymiotnikiem patriotyczny.
- „Mazurek Dąbrowskiego” -przypominanie historii powstania pieśni i informacji o autorze słów, wysłuchanie nagrania hymnu narodowego, próba zaśpiewania pierwszej zwrotki i refrenu hymnu. Praca domowa ćw. 1, s.7 (część 4)
III jednostka lekcyjna:
Temat: Obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
- Praca z kalendarzem – zaznaczanie wskazanych dat w kalendarzu, pisanie dat różnymi sposobami .
- Odczytywanie wskazań zegara w systemie 24-godzinnym – obliczenia zegarowe, utrwalanie pojęć: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, sekunda.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych – obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
- Na majówkę, na wędrówkę… – planowanie majowego wyjazdu rodzinnego: planowanie czasu poświęconego na dojazd, powrót, wypoczynek, relaks i posiłki.
IV jednostka lekcyjna:
Temat : Uroczystość z okazji Dnia Matki.
- Recytowanie wierszy dla mam, śpiewanie piosenek.
- Konkurs dla mam – odnalezienie swojego portretu.
- Podsumowanie dnia.
- Pożegnanie dzieci i rodziców.