KONSPEKT DLA KLASY V
OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
Lekcja 3 – 13 października
Nazwa bloku programowego: Język polski
Temat: Frazeologizmy.
Cele główne:
- Czytanie ze zrozumieniem;
- Objaśnianie niezrozumiałych zwrotów;
- Wzbogacenie słownictwa;
- Poznanie zasad stosowania przenośni w języku polskim.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Potrafi ułożyć pytania do tekstu;
- Umie określić tematykę utworu;
- Nazywa uczucia i opisuje ich przejawy;
- Wzbogaca słownictwo, potrafi wykorzystać je w praktyce;
- Wyjaśnia sens sformułowań o znaczeniu przenośnym i poprawnie je stosuje;
- Wie, co to frazeologizm;
- Umie odnaleźć związki frazeologiczne w tekście.
Metody:
- Pogadanka;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy V „Słowa na start”, rozsypanka wyrazowa
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Nazywam uczucia i opisuję ich przejawy. Związki frazeologiczne
- Powitanie i powtórzenie zasad pisowni wielką i małą literą;
- Omówienie problematyki utworu G. Kasdepke „Co to znaczy”;
- Wyjaśnienie pojęcia frazeologizmy;
- Nazywanie uczuć i opisywanie ich przejawów;
- Zabawa w układanie związków frazeologicznych i ich wyjaśnianie.