Konspekt

KONSPEKT DLA  KLASY V

OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski

Lekcja  6 – 24 listopada

Nazwa bloku programowego: Język polski. Kształcenie literackie.

Temat: Mity greckie

Cele główne:

  • Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości;
  • Przyswojenie podstawowych wiadomości z zakresu teorii literatury, które przygotowują do odbioru, analizy i interpretacji tekstów literackich oraz sprzyjają rozumieniu zjawisk literackich i kulturowych;
  • Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • Rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne we wskazanych utworach;
  • Rozpoznaje czytany utwór jako mit;
  • Wie i rozumie, czym charakteryzuje się mit;
  • Opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
  • Wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
  • Nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;
  • Objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w omawianych tekstach;
  • Rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzega ich bogactwo, rozumie ich znaczenie.

Metody:

  • Pogadanka;
  • Burza mózgów;
  • Quiz mitologiczny.

Środki dydaktyczne:

Podręcznik do klasy V „Słowa na start”, wybrane teksty literackie, karta z reprodukcjami przedstawiającymi okładki książek – zbiorów mitologicznych, kłębek wełny.

Przebieg:

I jednostka lekcyjna:  

Temat: Z wizytą na Olimpie. Poznajemy greckich bogów.

  1. Powitanie i sprawdzenie zadania domowego;
  2. Zapoznanie się z infografiką Ci nieznośni bogowie olimpijscy;
  3. Wskazanie podobieństw i różnic między bogami a ludźmi;

4. Rozmowa na temat tego, które z bóstw wydaje się najbardziej

Leave a Reply