KONSPEKT DLA KLASY V
OPRACOWAŁA: mgr Monika Monsen
Lekcja 6 – 24 listopada
Nazwa bloku programowego: Przyroda
Temat: Rozmnażanie roślin, Znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka, Drzewa, krzewy i krzewinki
Cele główne:
- Zaznajomienie z wegetatywnym sposobem rozmnażania roślin;
- Poznanie znaczenia roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;
- Umiejętność charakteryzowania cech typowych dla drzew, krzewów i krzewinek.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Opisuje wegetatywne rozmnażanie roślin z sadzonek, bulw, rozłogów, pędów i cebul;
- Potrafi wyjaśnić znaczenie występowania roślin okrytonasiennych w środowisku, w szczególności jako źródło pokarmu i filtrowania powietrza a także znaczenie tych roślin w życiu człowieka;
- Potrafi opisać i rozpoznać gatunki drzew liściastych, krzewów i krzewinek na ilustracjach oraz w rzeczywistości.
Metody:
- Wykład;
- Wyjaśnianie;
- Obserwacja drzew, krzewów, krzewinek;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik do przyrody do klasy V „Puls życia” oraz podręcznik do biologii do klasy V „Puls życia”
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Wegetatywne rozmnażanie roślin, Rośliny okrytonasienne i korzyści wynikające z ich występowania w przyrodzie, Drzewa, krzewy i krzewinki
- Omówienie wegetatywnego rozmnażania roślin oraz charakterystyka fragmentów rośliny rodzicielskiej;
- Scharakteryzowanie znaczenia roślin okrytonasiennych jako źródła pokarmu i filtru powietrza oraz znaczenie występowania tych roślin dla człowieka;
- Omówienie cech charakterystycznych dla drzew, krzewów i krzewinek;
- Obserwacja roślin w ich środowisku naturalnym.