KONSPEKT DLA KLASY VIII
OPRACOWAŁA: mgr Monika Monsen
Lekcja 5 – 1 grudnia
Nazwa bloku programowego: Biologia
Temat: Ekologia
Cele główne:
- Umiejętność scharakteryzowania pojęć- „ekologia”, „nisza ekologiczna”, „tolerancja ekologiczna” oraz „skala porostowa”.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Potrafi wyjaśnić znaczenie słowo- „ekologia”;
- Umie scharakteryzować niszę ekologiczną w odniesieniu do konkretnego gatunku zwierząt;
- Potrafi wyjaśnić zakres tolerancji ekologicznej na podstawie wykresu uwzględniającego wskaźnik tolerancji organizmu;
- Zna wpływ tzw. optimum na rozwój organizmu.
Metody:
- Wykład;
- Pogadanka;
- Burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik do klasy VIII „Puls życia”
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Ekologia
- Omówienie ekologii jako nauki zajmującej się badaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem;
- Charakterystyka niszy ekologicznej z ukierunkowaniem na konkretny gatunek zwierząt;
- Omówienie zakresu tolerancji ekologicznej;
- Wskazanie tzw. optimum, czyli wpływ najkorzystniejszej wartości danego czynnika środowiska na rozwój organizmu.