KONSPEKT DLA KLASY IV
OPRACOWAŁ: mgr Janusz Adam Dziewiątkowski
Lekcja 10 – 9 lutego
Nazwa bloku programowego: Język polski. Kształcenie językowe
Temat: Przymiotnik
Cele główne:
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia;
- Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe;
- Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Wyjaśnia, czym jest przymiotnik;
- Rozpoznaje przymiotniki wśród innych części mowy;
- Umie odmieniać przymiotniki przez rodzaje, liczby i przypadki;
- Potrafi określić funkcję przymiotnika w zdaniu;
- Podaje przykłady przymiotników i stosuje je w zdaniach;
- Zastępuje przymiotniki określeniami o znaczeniu podobnym i przeciwstawnym.
Metody:
- Pogadanka;
- Wyjaśnienie;
- Ćwiczenia językowe;
- Zabawa „Skacze żaba”.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy IV „Nowe słowa na start”
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: Przymiotnik – najlepszy przyjaciel rzeczownika
- Powitanie, Sprawdzenie zadania domowego;
- Aktywne wprowadzenie do tematu lekcji;
- Wyjaśnienie, co to jest przymiotnik, jak się odmienia i jaką pełni funkcję w zdaniu;
- Zabawa „Skacze żaba”;
- Ćwiczenia praktyczne związane z odmianą przymiotnika;
- Zadanie domowe z zeszytu ćwiczeń.