KONSPEKT DLA KLASY I
OPRACOWAŁA: mgr Anna Marzena Derszniak
Lekcja 13 – 9 marca
Nazwa bloku programowego: Nauczanie zintegrowane
Temat: W świecie liter, Bawimy się słowami
Cele główne:
- Utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy dotyczącej wielkich i małych liter, ćwiczenia w pisaniu „i”;
- Poznanie pojęcia ABECADŁO, ALFABET;
- Rozumienie pojęcia „wyrazy wieloznaczne”;
- Poszerzanie wiadomości o znaczeniu kropki, znaku zapytania i wykrzyknika.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Umie słuchać z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych;
- Potrafi wykonywać zadanie zgodnie z usłyszaną instrukcją;
- Umie słuchać z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów lub inne osoby;
- Dobiera stosowną formę komunikacji werbalnej i własnego zachowania,wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy;
- Wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
- Rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające,rozkazujące w wypowiedziach ustnych.
Metody pracy:
- Podające – pogadanka utrwalająca, objaśnienie;
- Aktywizujące- tworzenie opowiadania;
- Praktyczne – zadania stawiane uczniom.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik do klasy I „Elementarz odkrywców” CZĘŚĆ 3,strony 4-13 Ćwiczenia do klasy II „Elementarz odkrywców” cz. 3, str.4-11, kolorowe kredki, mazaki
Przebieg:
I jednostka lekcyjna:
Temat: W świecie liter
- Słuchanie wiersza J. Tuwima „Abecadło” czytanego przez nauczyciela; wyjaśnienie pojęć abecadło, alfabet; wskazywanie bohatera wiersza i opowiadanie o przygodach liter;
- Utrwalanie poznanych liter; przypomnienie różnicy miedzy głoską a literą oraz pojęć samogłoski i spółgłoski; ćwiczenia w pisaniu liter i wyrazów z poznanych liter; wyodrębnianie głosek w nagłosie;
- Rozwiązywanie wybranych ćwiczeń ze str. 4-7 w ćwiczeniach „Elementarz odkrywców” 3;
II jednostka lekcyjna:
Temat: Zabawy słowami
- Głośne czytanie tekstu „Zabawy słowami”; wyrazy wieloznaczne; nauka na pamięć wybranej rymowanki – pisanie z pamięci; czytanie wyrazów wspak i ich zapisywanie; rymy i rymowanki; układanie zdań z rymującymi się wyrazami; wypowiedzi na temat rymowanek – przytyków odnoszących się do imion, które mogą sprawić przykrość;
- Rozmowa o tym, co jest potrzebne do życia ludziom, zwierzętom i roślinom na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń;
- Opowiadanie o przygodzie bohaterki komiksu; ocena zachowania bohaterki; kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat hodowli roślin; rozmowa o zapominaniu o swoich postanowieniach i obowiązkach; porządkowanie wydarzeń w historyjce obrazkowej i opowiadanie tak uporządkowanej;
- Czytanie zdań ze zrozumieniem;
- Ćwiczenia utrwalające poznane litery, ,,Elementarz odkrywców,,, ćwiczenia cz. 3, 7-8.