Konspekt dla klasy VI
Opracował: mgr Kamil Narel
Lekcja 7 – 27 kwietnia
Nazwa bloku programowego: Historia
Temat: Fronty II wojny światowej i okres PRL-u.
Cele główne:
- Przedstawienie uczniom działań wojennych na frontach II wojny światowej.
- Omówienie sytuacji ludności cywilnej i kwestii żydowskiej.
- Ukazanie uczniom zakończenia wojny i wynikających z tego konsekwencji dla świata.
- Przybliżenie uczniom okresu powstawania Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
- Naświetlenie realiów komunistycznej Polski oraz walki z ustrojem komunistycznym.
- Nakreślenie dziejów Solidarności i stanu wojennego.
Cele szczegółowe:
- Uczeń zna przebieg działań wojennych i politycznych lat 1939 – 1945.
- Uczeń potrafi wskazać na mapie strony konfliktu, najważniejsza kampanie i bitwy.
- Uczeń potrafi opowiedzieć o sytuacji cywili i Żydów na terenach okupowanych w czasie II wojny światowej.
- Uczeń jest w stanie omówić powstanie systemu komunistycznego w Polsce powojennej.
- Uczeń zna realia polityczno – gospodarcze PRL i umie je przybliżyć.
- Uczeń potrafi naświetlić historię Solidarności i upadek komunizmu.
Metody:
- Wykład
- Praca z mapą
- Praca z podręcznikiem
Środki dydaktyczne:
Mapa II wojny światowej, Mapa powojennej Europy, Podręcznik do klasy VI „Wczoraj i dziś”
Przebieg zajęć:
I jednostka lekcyjna
- Omówienie działań wojennych lat 1939 – 1945 z użyciem mapy.
- Przedyskutowanie sytuacji cywilów i Żydów w okresie wojny.
- Nakreślenie zakończenia wojny i nowej sytuacji politycznej w Europie.
- Przybliżenie okresu formowana się nowego ładu w Europie oraz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
- Przedstawienie realiów komunistycznej Polski i walki z systemem komunistycznym.
- Charakterystyka historii Solidarności i st