KONSPEKT DLA KLASY „O” ,
OPRACOWAŁA: mgr Małgorzata Hrapkowicz
Lekcja 2 – 30 września
Nazwa bloku programowego: Edukacja wczesnoszkolna.
Temat: Jestem bezpieczny w domu i na spacerze.
Cele główne:
- kształtowanie właściwej postawy i reakcje w obliczu różnych zagrożeń;
- kształtowanie analizy i syntezy słuchowej ;
- utrwalanie kształtu koła, trójkąta i kwadratu;
- doskonalenie spostrzegawczości i pamięci .
Cele szczegółowe: uczeń:
- zna numery alarmowe;
- potrafi zadzwonić po pomoc;
- umie udzielić pomocy;
- zna symbole sygnalizatora świetlnego;
- wie jak wygląda przejście dla pieszych – jego charakterystyczny wygląd;
- zna podstawowe znaki drogowe;
- zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w życiu codziennym;
- zna zasady prawidłowego poruszania się po drodze;
- potrafi identyfikować dźwięk pochodzący z otoczenia .
Metody:
- aktywizująca : drama ;
- oglądowa ;
- pogadanka;
- czynna.
Środki dydaktyczne:
laptop, płyta CD, książka pomoce dydaktyczne, plansze z :sygnalizatorem świetlnym, pojazdami policji, karetki, straży pożarnej, numery alarmowe
Przebieg:
I jednostka lekcyjna
Temat: Obcy czy nie – komu mogę ufać?
- „Sylabowe zgadywanki” – ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, wykonanie ćwiczeń ze str.16.
- Pogadanka na temat bezpieczeństwa. Co to bezpieczeństwo? Co może być źródłem niebezpieczeństwa w życiu codziennym?
3 Obejrzenie filmiku pt. Bezpieczne zachowania”.
- „Niebezpieczne sytuacje” – omówienie obrazków sytuacyjnych z karty pracy str.17.
II jednostka lekcyjna:
Temat: Ważni ludzie – ważne telefony.
- Krótkie filmiki o numerach alarmowych.
- Zabawa „Co zapamiętaliśmy” – dzieci na podstawie obejrzanych filmików mają za zadanie dopasować poszczególne elementy do odpowiednich ilustracji.
- „Ważne telefony” – scenki sytuacyjne: Co robimy gdy zdarzy się nagły wypadek? Ćwiczenie rozmowy telefonicznej z pogotowiem, policją, strażą pożarna, przemywania rany i przyklejania plastra.
- Wykonanie ćwiczenia z karty pracy str. 17.
III jednostka lekcyjna:
- Zajęcia na wolnym powietrzu.
IV jednostka lekcyjna:
Temat: Kolorowe światła, kolorowe znaki.
- „Odgłosy miasta” – Zagadki słuchowo – obrazkowe. Rozpoznawanie odgłosów dochodzących z ulicy (dźwięki pojazdów; karetka, policja, straż pożarna, samochód, rower, motocykl), próby dopasowania obrazka.
- „Jak przechodzić przez jezdnię” – zaprezentowanie prawidłowego poruszania się na chodniku, a także podczas przechodzenia przez jezdnię z pasami. Zapoznanie z fragmentem wiersza Wandy Chotomskiej. – karta pracy str. 19.
- „ Mistrzowie kierownicy” – Zabawa ruchowa. Jeden uczeń jest sygnalizatorem i pokazuje sygnały zielony , czerwony, reszta dzieci jest autami. Zadaniem dzieci jest odpowiednie reagowanie na pokazany kolor.
4.”Bezpieczni na drodze: – omówienie plakatu połączone z wykonaniem zadania na karcie pracy str. 21.
- Zagadki o bezpieczeństwie.